Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Då var det äntligen dags för en projekttråd.

För er som hängt på forumet länge så kanske några av er kommer ihåg mig från mina aktiva TACS år i början på 2000-talet, men då under namnet Crystal som då var mitt användarnamn. För er andra börjar jag min projekttråd med en liten resumé.

I slutet på 90-talet så köpte jag min Trans AM -86 som vid det laget var utrustad med en orginal 305 TPI-motor. Men efter ett par år så havererade den och i samband med detta kom jag på den briljanta iden att byta till en annan motor (vid det laget var en liten bit över 20 år och såg inga problem med något).

Efter lite sökande så hittade jag en äldre CSB 350 i gamla hederliga motorbörsen, om jag inte minns helt fel så var det "Turbo Uffe" som såg annonsen och det resulterade i att jag köpte motorn och ordnade transporten från Helsingborg upp till Härnösand där jag då bodde.

Med hjälp av Internetsökningar, diskussioner här i forumet osv så lyckades jag och en kompis få ur den gamla motorn och stoppade ner den nya och löste en hel del problem som man stöter på när man går från 305 TPI till 350 förgasare.

Projektet flöt på ganska bra eftersom jag hade ett bra garage i källaren där jag då hade min lägenhet och jag hade inte någon familj. Lite senare så blev jag sambo, vi flyttade från Härnösand och projektet stannade därmed av. Under alla år har jag haft bilen ståendes och väntat på det rätta tillfället.

Efter lite vinglande med flera bostadsbyten (inne på andra huset) så har vi nu rotat oss i ett hus i Sörberge, Timrå där jag i våras renoverade villagaraget för att kunna få in bilen där. Så när det var renoverat var det bara att transportera ner bilen från förvaringen hos mina föräldrar.

Så under vintern är det alltså tänkt att jag ska försöka återuppta detta projekt som varit avstannat i 10 år, men bara för att bilen nu står hemma innebär det inte att jag har hur mycket tid eller resurser som helst. Med familj och ett barn till på väg under de närmaste veckorna har jag ganska låga mål med mitt projekt.

Så tillbaka till bilen.. Projektet stannade med att jag aldrig fick den nya motorn att gå riktigt, det var väldigt kraftiga baktändningar osv samt att jag inte fick in tillräckligt med luft i motorrummet vilket gjorde att motorn aldrig gick riktigt bra med huven stängd.

Det första jag måste göra nu är att ordna ett nytt avgassystem då det gamla hembyggda ligger på marken under och nu ska jag ju provköra den i ett villaområde så för grannsämjans skull ska jag nog börja med det.

Angående motorn så tror jag det är ett 70-tals block som är borrad 0.60 och är utrustad med Holley förgasare (R3310-2) och även Holleys bränslepump och deras insug. Enligt gamla uppgifter från säljaren så har motorn smidda kolvar, rullvippor, portade mussetoppar och en alldeles för vass kam.

För att jag ska komma igång lite skulle jag vilja bolla några funderingar.
  • Eftersom jag aldrig fått ordning på min dubbelbrytar Malloryfördelare (och The Judge kallar den dubbeldrubbel) så har jag bestämt mig för att byta ut den direkt så jag slipper trassla mer med den. Så frågan är vad jag ska byta ut den mot? I det läget jag är nu så är det viktiga inte att få ut maximal effekt, det handlar mest om att få igång bilen så därför har jag funderat på en HEI-fördelare där tändspolen sitter i fördelaren. Då slipper jag nämligen också fundera på om min befintliga spole är helt Ok vilket jag tidigare har varit tveksam till.
    Vad säger ni, ska jag köpa en HEI? Om ja, vilket märke?
  • Ett annat problem är att det på motorn sitter ett custom oljetråg som är extra stort och framförallt kantigt på undersidan vilket gör att jag får väldigt svårt att få plats med avgasrören från headderserna till avgasröret (just nu har jag avgasslang där som brunnit upp). Vad tror ni om att köpa ett orginaltråg och stoppa dit?
    Kan man byta tråget utan att lyfta ur motorn?
    Kan det bli komplikationer med oljepickup eller så om man byter tråg?

När jag väl kommer igång senare i höst ska jag uppdatera med lite bilder, men under tiden får ni klara er med några gamla samt bilder på "inflytten" i garaget.

För den som vill läsa lite mer om några återupplivningsförsök för ett antal år sedan samt hur det gick till när jag slet ner växellådan för 10 år sedan kan titta på nedanstående trådar.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=23878
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=23512
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=9&t=2685
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Kanonfin bil!

Gällande fördelaren så skall du definitivt satsa på en modern HEI-modell (IMHO); mycket enklare att justera och tillförlitligare än ett system med separat spole etc.
Sök tex på ebay - jag köpte min i USA via ebay för några år sedan och totalt (ink tull & frakt & moms etc) hamnade den på runt 650:- IIRC. I och med att den var vacuumstyrd fick jag ner bränsleförbrukningen med runt 2 dl/mil, vilket gjorde att den betalade sig på mindre än en säsong.
Kolla tex. den här, det är samma typ som jag har och den har fungerat kanon.
Den är helt mekanisk så du slipper trassla med datorstyrning etc, det är bara att ställa in den initiala tändförställningen och sedan justera vacuumförställningen till så mycket som möjligt utan att du får spikningar.
Rekommenderas skarpt.
(den finns dessutom i svart utförande om du hellre föredrar det...)

Om du har möjlighet och lust får du jättegärna skriva en artikel om renoveringen till vår tidning också; det är ju många av våra medlemmar som inte hänger här på forumet och jag är övertygad om att de också kommer att finna det väldigt intressant att läsa om dina modifieringar/renoveringar.
Lycka till!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Ja det är väl ungefär en sån där fördelare jag har funderat på. De är inte så värst dyr och den är nog enklare än dubbelbrytarfördelaren jag har idag samt att jag slipper fundera på om det är något vajsing med min tändspole.

Priset var ju väldigt bra på den där eBaylänken, men de skulle ha bra mycket i frakt till Sverige enligt det svar jag fick när jag skickade ett meddelande till säljaren.

Efter en liten snabb Googling så hittade jag precis samma fördelare hos AE Motor om jag vill handla "svenskt".
http://aemotor.se/catalog/product_info. ... cts_id=136

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Kom på en sak till. Den där fördelaren på eBay samt motsvarande som jag hittade hos AEMotor, det står ingenting om tillverkaren på den och när jag kollar runt lite fick jag känslan av att det är en Procomp och just dom verkar många vara missnöjda med. Ifall man skulle vilja ha en fabriksrenoverad fördelare av känt märke men av HEI-typ vad är det då man ska ha tro?

Eller kanske är det rent av bättre att köpa en renoverad brytarspetsfördelare (inte en Mallory då, ACDelco/Accel är väl "orginalprylar" va?) Då borde mina tändkablar också passa som för övrigt i princip är helt oanvända.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Efter att ha låtit bilen stå orörd i garaget hemma på gården alldeles för länge har jag nu börjat lite smått med att komma igång igen. Det första som måste göras är att få till ett fungerande avgassystem eftersom det känns som en nödvändighet för att provköra i ett villaområde :-)

Problemet som jag nämnde tidigare i tråden så sitter det på motorn ett väldigt stort custom oljetråg vilket dels hänger ner oroväckande lågt men framförallt är ivägen för avgassystemet. Jag har nu skaffat mig de rätta yrören till mina Flowtech headers men de går tyvärr inte att få dit pga det stora oljetråget.

Efter att ha legat under bilen och funderat ett tag ikväll så har jag nog bestämt mig för att jag borde byta till ett oljetråg som passar för denna bil, dvs ett orginal eller en eftermarknadsprodukt med samma mått.

Inför oljetrågsbytet har jag lite fungeringar som någon kanske kan hjälpa mig med.

- Kan jag få bort oljetråget utan att lyfta ur motorn eller lyfta upp den lite?
- Visst borde det sitta en oljepump innanför tråget, riskerar jag att behöva byta den om jag sätter dit ett annat tråg?

Något annat jag borde tänka på? Några tips på hur jag ska bära mig åt för att att lösa detta så smidigt som möjligt?

Bifogat ser ni några bilder på hur det ser ut under bilen just nu.

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Avgassystemet är på plats och bilder kommer i ett inlägg senare. Nu är det andra problem som gäller.
Eftersom jag lyckades sura ner motorn något fruktansvärt vid misslyckade uppstarter (se separat tråd här) så blev det ett oljebyte först av allt.

Byta ska ju inte vara speciellt svårt och har gjort det massor av gånger på olika bilar utan problem, men på denna har jag hittills gått bet.
Jag får helt enkelt inte bort oljefiltret!!! Jag har testat tre olika oljefilteravdragare, den sista jag provade var denna från Biltema som faktiskt var en riktigt smart pryl. Tyvärr så gick inte detta heller, den fick dock ett så bra grepp att jag vred sönder hela filtret.

Efter att ha gått lös med alla möjliga verktyg så har jag lyckats komma så långt att endast plattan närmast anslutningen på filtret sitter kvar, men den sitter som berget. Jag är lite osäker på om det är vid gängan den sitter fast eller om någon har kletat på något packningslim eller så på filtrets packning.

Har jag har försökt vrida filtret genom att sätta en huggmejsel i något av hålen och slå med en hammare men det funkar inte. Runt en tredjedel på filtret där det finns plats har jag med en skruvmejsel lyckas bända lite i kanten men får ändå inte lös det.

Någon som har något bra tips? Det jag kan tänka mig fungera är om jag hittar eller tillverkar något verktyg som jag kan stoppa in i hålen i filterplattan och vrida runt eller lyckas få in något under filterkanten som kan bända lös det ifall det sitter fast i packningen.

Här är en bild på hur ett avskalat filter ser ut från undersidan. Den runda grå/silverfärjade plattan med hål är alltså den del av filtret som sitter kvar.

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu besvarar jag min egen tråd :-) Jag trodde jag var ensam om detta men hittade en annan kille som hade detta problem på en båtmotor så filtren kan verkligen fastnar ordentligt.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... -helvetet/

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Eftersom jag tycker det är lite dålig aktivitet här på forumet så fortsätter jag och håller denna tråd uppdaterad. Sist jag var aktiv här på forumet var väl för 10 år sedan och då var det väldans många som läste och skrev så jag drar mitt strå till stacken för att försöka få lite fart.

Nu till historien om oljefiltret från helvete! Efter mycket om och men så är filtret nu äntligen borta. Jag körde med huggmejsel och på så sätt försökte vrida filtret, jag bände i kanterna men helt utan resultat. Till slut så tillverkade jag ett litet verktyg som fixade jobbet.

Jag tog en stålbit och svetsade fast en stor mutter på den och tanken var att ta denna metallbit och med själborrande skruvar dra fast den i bottenplattan på oljefiltret som jag nu kommer åt när hela filtret förutom plattan är borta.
Oljefilter_verktyg.jpg
Detta verktyg skruvade jag sedan fast i oljefilterplattan och tog spärrskaftet och drog bra jäkla hårt och efter ett tag så började de ge med sig och till slut var det löst. Som ni ser på nedanstående bild så verkar det ha varit gummipackningen som fastnat och den blev ju ganska illa tillknycklad när jag drog bort den.
Oljefilter_lossnat.jpg
Så här ser det ut när mitt "verktyg" är fastskruvat på den nu lösa kvarvarande delen av oljefiltret.
Oljefilter_Verktyg_fastskruvat.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
ewald
Medlem
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
Namn: Ewald Lemke #196
Region: Västra
Ort: Molkom, Värmland

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av ewald »

Gött när problemet löste sig :thumbup:
No. 196, Ewald Lemke
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

OBS! Varning för långt inlägg, men läs gärna hela och kommentera och svara gärna på mina funderingar.

Innan jag går vidare med en ny provstart så tänkte jag se till att ha lite andra förutsättningar klara, det känns bäst att göra det riktigt och sansat denna gång.
De saker som jag har identifierat att jag måste fixa till, kontrollera eller få kontroll över är
  • Tändning, jag måste vara helt säker att jag satt fördelaren åt rätt håll
  • Vevhusventilation, jag vet att den är felkopplad idag och är viktig för motorns "totala hälsa"
  • Förgasaren korrekt ansluten och justerad
Tändning, korrekt grundinställning
Så här har jag gjort när jag har monterat fördelaren, kommentera gärna ifall jag har gjort fel och även gärna om jag gjort rätt så jag får det bekräftat.
Jag har letat reda på TDC genom att titta på vipporna vid cylinder ett när svängdämparens markering närmar sig nollan och insugsventilen stängt och dubbelkollat så att sexans ventiler står och "väger". För att vara på den säkra sidan så gjorde jag även som så att jag tejpade fast en ballong på en slang och stack in den lite i tändstiftshålet på ettans cylinder och drog runt motorn och såg ballongen blåsas upp när kolven var på väg upp och precis där den börjar krypa ihop är väl TDC? Detta stämmer dessutom med varianten där jag kollade på ventilerna så jag känner mig rätt säker på att jag är på rätt ställe. Jag har även med en lång skruvmejsel justerat skruven där man monterar fördelaren så jag får den åt et lämpligt håll och när motorn står vid TDC så pekar rotorn i riktning mot ettans cylinder och vakumklockan på fördelaren pekar mot 6/8:ans vilket blir bra ur ett platsperspektiv för att kunna vrida fördelaren.

En fundering som jag har är när jag gjorde ballongtestet (som för övrigt var mycket smidigare än att kolla på ventilerna) så sögs ballongen ihop när svängdämparens markering stod på -10 grader, dvs 10 grader före nollan.
Frågor/funderingar:
  • Är det korrekt att kolven vänder vid -10 grader eller sitter min graderingsplåt fel?
  • Ska jag vrida så svängdämparen kommer på noll grader eller ska jag lämna den på -10 när jag riktar in fördelaren? (det spelar kanske ingen roll för den är så nära?
  • Har jag gjort och tänkt rätt om hela inställningen?
Vevhusventilation
Detta verkar vara ett väldiskuterat ämne och det finns många åsikter om vad som är rätt, fel och nödvändigt men efter att ha plöjt i princip alla foruminlägg på detta forum och massor av andra forum där frågor om vevhusventilation förekommer så har jag bildat mig en egen uppfattning och som stämmer överens med "The Judges" beskrivningar som har gjort på diverse olika forum (jag tror du har fått besvara samma fråga ett stort antal gånger).
Så här har jag kommit fram till att det bör vara
  • På passagerarsidans ventilkåpa monterar jag ett rör eller en slang som förbinder den ventilkåpan med förgasarens luftrenare.
  • Förarsidans ventilkåpa ska kopplas till en anslutning på förgasaren eller på insuget, vid förgasar eller insuget ska även en PCV ventil finnas monterad.
Några funderingar för att realisera detta är:
  • Kan jag leda in slangen från passagerarsidans ventilkåpa direkt i luftfiltret eller måste jag ha något annat filter mellan?
    På förgasaren har jag bara en lämplig anslutning och det är på baksidan, men där sitter ju redan anslutningen till bromsservon. Ska jag koppla på ett T-stycke där eller bör jag istället skruva bort pluggen som syns på bilden nedan och montera i en nippel där? På förgasarfoten finns det även en liten nippel, ska jag koppla in den där istället, men den är väldigt liten.
    Insugsnippel.JPG
    Korrekt ansluten förgasare och justerad
    Eftersom jag vet att vi för 10+ år sedan skruvade ganska ordentligt på de två mixskruvarna på förgasaren så har jag läst mig till att ett bra utgångläge är att skruva in dom helt och därefter skruva ut dom ett varv för att få något form av utgångsläge så har jag nu gjort så.

    Det jag däremot blir lite fundersam över är hur den faktiskt är ansluten, som ni ser på den första av de nedanstående bilderna så känns det som att någon vire eller så borde vara ansluten ii de rörliga delarna längst ner? Det sitter även ett buntband (som just nu gick av) som spärrar upp det ena reglaget, visst är det för att förhindra choke?

    På den andra bilden nedan så ser man en arm, är den korrekt monterad?
    Förgasare_6.JPG
    Förgasare_12.JPG
    Ifall du orkade läsa ända ner hit så tackar jag så mycket för det :-)

    /Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Angående svängdämparen. 0 ska vara övre dödläge, alltså där kolven vänder i loppet och det vill du ha rätt eftersom man sedan ställer fördelaren visst långa grader före dödläge. Men hur vida det går att flytta svängdämparen eller märkplåten har jag ingen aning om :blink1:
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag blir inte klok på det här med vevhusventilationen och PCV ventilen. När jag surfar runt så hittar man flera olika rekommendationer på hur PCV ventilen ska kopplas in och det känns lite tokigt att det skiljer sig så.

En del säger att slangen från PCV-ventilen ska anslutas bak på förgasaren genom att sätta en förgrening där bromsservon är ansluten.
En del andra säger att PCV ska kopplas in på det lilla vakuumuttaget på förgasarfotens framsida och någon tyckte den skulle sitta på förgasarens passargerarsida (där har jag fördelaren inkopplad).

Jag har ju även möjlighet att koppla in den direkt i insuget under förgasaren då jag har en plugg som jag kan skruva ur.

Det är svårt att filtrera information som finns med motsträviga uppgifter..

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av the judge »

Jag gissar att du vill skaffa dig vettig information om motorns olika funktioner som samverkar till en väl fungerande motor?
Då rekommenderar jag att du skaffar en original GM Pontiac service manual till just din bil och årsmodell.

Lusläs den så kommer snart många av dina frågetecken att räta ut sig.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Ja absolut. Nu när jag återupptar projektet så här nästan 15 år senare så ser jag på saken på ett lite annat sätt :-)
När det gäller servicemanual så har jag faktiskt en sådan orginal till min bil men ingenting av det som finns i motorrummet är ju längre orginal så när som på kylaren så den manualen har jag inte så mycket nytta av.

Däremot så har jag nu monterat PCV-ventilen i förarsidans ventilkåpa och anslutit den via en slang till insuget med en nippel som jag monterade. Förarsidans ventilkåpa är nu sammankopplat med förgasarens luftfilter.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

tlagren skrev:Förarsidans ventilkåpa är nu sammankopplat med förgasarens luftfilter.
/Tomas
Du menar att passagerarsidans ventilkåpa är sammankopplat med förgasarens luftfilter, eller hur?
I mina öron låter detta som en korrekt setup (när PCV öppnar dras luften genom förgasarens filter ner i passagerarsidans ventilkåpa, genom vevhuset, genom förarsidans ventilkåpa och vidare in i förgasaren för förbränning).
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

NorthernV8ilk skrev:
tlagren skrev:Förarsidans ventilkåpa är nu sammankopplat med förgasarens luftfilter.
/Tomas
Du menar att passagerarsidans ventilkåpa är sammankopplat med förgasarens luftfilter, eller hur?
I mina öron låter detta som en korrekt setup (när PCV öppnar dras luften genom förgasarens filter ner i passagerarsidans ventilkåpa, genom vevhuset, genom förarsidans ventilkåpa och vidare in i förgasaren för förbränning).
Ops, det blev snabbt och fel när jag skrev detta på jobbet. Ja självklart är det passargerarsidans ventilkåpa som nu är kopplad till luftrenaren.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Då var det dags för en uppdatering igen. Efter att med säkerhet nu fått ettans cylinder i TDC kunde jag montera i fördelaren återigen för att göra en provstart.
Jag gnuggade och gnuggade men den poffade endast till ett par gånger så för säkerhetsskull lyfte jag av passargerarsidans ventilkåpa och dubbelkollade TDC och det var rätt. Eftersom de justerskruvar som finns på min Holley är skruvade på så testade jag att laborera lite med luft/bränslemixskruvarna utan resultat, men sedan skruvade jag lite på justeringen för accpumpen eftersom jag tyckte det kändes som den fick för lite soppa och då small den igång :-)

Bilen gick riktigt dåligt men det som var bra att den faktiskt startade vilket känns som en förutsättning för att börja försöka justera tändning mm.

Det som var mindre bra att detta var kl. 20.00 nu ikväll mitt i ett villaområde och det visade visst sig att den baktändning jag hade förra veckan (vilket jag skulle tro var Europas kraftigaste) sprängde ljuddämparen. Ena sidan på ljuddämparen var helt uppfläkt vilket gjorde att bilen lät alldeles för mycket för att fortsätta pyssla med utomhus.

Så det är som det alltid är, ett steg framåt och två bakåt så nu är det bara till att riva ner ljuddämparen och kolla om innanmätet klarat sig och ifall det går att svetsa ihop den igen eller om det blir till att köpa en ny.

Jag återkommer lite senare med en bild på ljuddämparen efter den är bortmonterad.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Men ändå ett steg i rätt riktning! :cool:
Önskar fortsatt lycka till med projektet!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

BANG! lät det och ljuddämparen exploderade :-) Det var en baktändning som hette duga!
avgas.JPG
Nästa steg blir till att räta upp en plåt på insidan som vikt sig och sedan pressa ihop dämparen igen så den återgår till orginalformen orginal istället för rund som nu och sedan svetsa ihop den igen :-)

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av torbjorn »

Den smällen måste ha hörts långt...

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
petermk
Tidningsredaktör
Tidningsredaktör
Inlägg: 435
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 09:11
Namn: Peter Mäki-Kauppila #892
Region: Nedre Norra
Ort: Tammerfors, Finland

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av petermk »

Oj jisses! :eek: Måste varit en redig knall
Pontiac TransAm GTA -87

Har du material till Firebird Magazine? Kontakta oss på redaktionen, redaktionen@transamclub.se
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Mycket bränsle i det där systemet :blink2:
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu har jag plockat ner ljuddämparen och svetsat ihop den igen. Risken är dock stor att den låter alldeles för mycket eftersom de olika plåtarna inuti har böjts undan osv men det återstår att se imorgon när det blir till att provstarta igen.

Jag började fundera över en annan sak och det är ifall jag har rätt tändstift. Motorn är relativt okänd men enligt uppgifter från tidigare ägare så är den ganska ordentligt vässad med vassare kam, smidda prylar osv.

Topplocken är som jag har förstått det sk. "Mussepigg toppar" och har modellnumret 3991492.

Idag sitter det NGK stift av modellen BP6s där. Jag har försökt surfa lite vilka stift jag bör ha men anledning av att det är de topparna jag har men även i kombination med en HEI fördelare men har inte hittar någon bra information.

Någon som har några kloka tankar?

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Whoho, äntligen går den att starta igen :-)

Den går inte riktigt rent, tändningen är nog inte helt korrekt samt förgasaren behöver justeras. Kylaren läker, ljuddämparen dämpar för dåligt osv men det är i sammanhanget mindre viktigt just nu :-)

Jag lyckades inte bädda in videoklippet direkt i tråden så ni får klicka på denna länk istället om ni vill se ett videoklipp och lyssna på oljudet.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag glömde skriva att jag passade på att kolla vakuumet när jag startade bilen. På Holleyförgasarens högra sida (passargerarsidan) så sitter det ju en "timed vacuum port" där jag hade pluggat i vakuumslangen till fördelaren men när jag kopplade in vakuummätaren där så gjorde den inget utslag alls, oavsett om jag gasade eller inte.

Däremot på förgasarfotens framsida finns det ett vakuumuttag och där hade jag på tomgång (ca 1000 RPM) ett vakuumvärde på 12 Hg som gick ner mot noll när jag gasade.

Ska det verkligen inte vara något vakuum i porten för "timed vacuum"? Kanske jag istället för ansluta tändförställningen på fördelaren till uttagen på framsidan där jag faktiskt hade vakuum?

När steg är att ställa tändningen men jag behöver en gradering på svängdämparen, väntar på en sådan som bör komma på tisdag.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Härligt att du fått igång den till slut!

Jo, du skall absolut ha vacuum även på det styrda uttaget: direkt-porten och "timed vacuum"-porten fungerar identiskt med undantag för tomgång med stängda luftspjäll då det styrda uttaget hamnar ovanför spjällen, i detta fall uteblir vacuumsignalen på det styrda uttaget.
Så fort du gasar lite lätt skall vacuumsignalen på det portade uttaget hoppa upp till samma värde som det icke-portade och sedan följs de åt nedåt för att bli i stort sett 0 vid fullgas.
Det låter som att ditt portade uttag eventuellt är igensatt?
Prova att koppla en bit gummislang på det styrda uttaget och blås i slangen; du skall då känna en (svag) luftström ur det portade uttaget inne i förgasarens fallrör om allt är ok.

Som det är nu kommer ingen vacuumsignal till fördelaren och den beter sig mao precis på samma sätt som om du inte ens kopplat in vacuumförställningen.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Då var det dags av avlämna "rapport" igen. Idag har jag faktiskt lyckats köra bilen fram och tillbaka på gatan :-). Den startar och svarar hyfsat på gasen, men har ju inte kunnat testa riktigt ännu.

Jag har justerat tändningen fram och tillbaka. Med vakuum pluggat och 20 grader så går bilen ganska ok. Ifall jag sänker den ner mot 10-15 så stannar den nästan och går i princip inte att starta. Ifall jag vrider upp mot 30 grader känns det som att den går som bäst. Tomgången ökar också i takt med att jag höjer tändningen. Jag har även testat med vakuummätaren på förgasaren och hur jag än ställer mixskruvarna får jag inte mer än 10Hg i vakuum. Stänger jag luftskruven helt dör bilen men det antar jag är som det ska vara. På bromsen känns det som att jag har väldigt lite vakuum.

Tändningen ställde jag som sagt med pluggat vakuum och ca 900 varvs tomgång. Helst skulle jag behöva vrida upp tomgången mer för att köra iväg enklare då den dör lätt när jag lägger i driven.

Nu vet jag ju att det sitter en väldigt aggressiv kam i motorn (okänd vinkel) så man får kanske förvänta sig sådana här beteenden eller kan det vara så att jag behöver justera mer på förgasaren för att kunna ställa tillbaka tändningen mer?
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu har jag kommit lite längre, jag identifierade först ett läckage under förgasaren så dit med två nya packningar och en spacerplatta eftersom tidigare ägare faktiskt hade en sådan där och dom kom fram till att det funkade bäst så.

Däremot så har jag väldigt svårt att justera så det blir bra och därför har jag brutit ut lite frågor om justering till en egen tråd som ni hittar här.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu när jag fått motorn att gå ganska Ok så har jag börjat klura på lite andra utmaningar och en annan sådan är de dåliga bromsarna som verkar bero på att jag har alldeles för lågt vakuum i denna motor. Jag har endast 10 Hg vilket verkar vara för lite för att bromsservon ska funka bra, ifall jag ökar varven lite så blir det bra.

Nu var jag och rotade i förrådet och hittade nedanstående som tidigare satt monterad och jag plockade bort i samband med motorbytet. Visst är det en vakuumreservoar? Skulle jag kunna koppla in den mellan förgasaren och bromsservon och på så sätt få bromsarna att funka lite bättre?

Tänker jag fel eller kan det bli så att burken bygger upp en bra vakuum när jag gasar som jag sedan kan ha nytta av på lägre varv?
behållare.JPG
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
stefan-m
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 317
Blev medlem: lör 23 mar 2002, 01:00
Namn: Stefan Mlekus #411
Ort: västerås

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av stefan-m »

Snälla nån...
Det där är en kolkanister, innehåller oftast aktivt kol.
Till den kopplas tankavluftning avluftning från förgasarens flottörhus m.m
Skriv svar