Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Haha, där ser man :-) Jag Googlade lite på vakuumpumpar, vakuumtankar mm och sedan såg jag den där i förrådet och tyckte den såg ut ungefär lika och då när jag hade huvudet fullt av vakuum så tyckte jag det kändes bra :-)

Tack för informationen!

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

I går när jag var ute i garaget och skulle rätta till lite elfel inför kommande besiktning öppnade jag reparationshandboken med elschema och där låg tre gamla medlemskort från åren 2000-2002 - Lite nostalgi!

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av torbjorn »

Tänk vad man kan hitta. I mina gamla kartböcker finns det dekaler från Postens Bud, Taxi Kurir, Top Cab och Adena Pickos.

-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Idag är en stor dag, det var nämligen besiktning och bilen gick igenom!!! Att besiktiga är väl inte unikt, men efter att ha varit undandställt, omöjligt att starta mm sedan 2002 så är det stort för mig.

Det enda besiktningsmannen (som var väldigt trevlig) hade att anmärka på var att mina positionslyktor fram har orange glas och framåt ska det alltid vara vitt så jag behöver fixa vita glas fram, däremot så behöver jag inte visa upp den för det. Bilen blir ju snart pensionär så nästa besiktning är 2017 vilket känns extra bra.

De hade heller inga invändningar mot mina bakblinkers som numera blinkar orange och fint med de nya diodlamporna från Diodhuset och jag hann precis få ordning på alla skumma elfel, det blev ett par mycket sena garagekvällar och svordomar över trasiga relän mm men fick liv i "popupljus" och övriga prylar som helt plötsligt hade slutat funka när den var undanställd.

Dagen till ära bjuder jag på lite motorljud :-) (Youtubelänkning med inbäddad video verkar inte funka i forumet)
https://youtu.be/nR-MFwwwDOA

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Dags att uppdatera lite. Under de senaste veckorna har jag skickat på en ny förgasare (Holley 750 vac 3310-SA) och justerat lite så nu har jag en mycket mer normalt bränsleförbrukning än tidigare och bilen går även riktigt bra att köra så nu har jag kunnat köra den både till jobbet och vara ute och finåka lite.

Det finns fortfarande mer att justera på när det gäller motorn och den diskussionen har jag i min andra tråd här..

Förra onsdagen besökte jag även Onsdagsbus på MIttsverigebanan i Härnösand och passade på att åka familjevarvet, dvs en körning runt banan - kul att visa upp bilen lite iaf.
onsdagsbus.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Dags för en lite uppdatering då.

Det viktigaste för denna vinter var att byta converter till en med lite högre stall eftersom orginalconvertern ihop med min motorsetup inte visade sig vara någon bra kombo. Den nya convertern som ska in i TH700 lådan har ett stallspeed på 2400 RPM vilket känns mer lämpligt.

Jag började med att plocka ner växellådan för att byta convertern men när den ändå var borta så insåg jag att det ju faktiskt inte är så mycket jobb att lyfta ur motorn också så efter att ha sågat upp ett hål i taket och monterat lyftblocket uppe på vinden kunde jag trots den låga takhöjden lyfta ur motorn, det hade däremot inte gått att göra med växellådan på plats.

Anledningen till att jag ville ha ut motorn var framförallt för att byta oljetråget då det som sitter där har helt fel form för en 3:gen. Dessvärre så hittade jag inget bra tråg som både passar denna bilmodell men också en äldre CSB 350 där oljestickan sitter på förarsidan. Eller rättare sagt, jag hittade inget i en vettig prisklass så det fick istället bli ett standard tråg till denna årsmodell av block som såg ut att även få plats på ett bra sätt.

När jag ändå hade motorn tillgänglig kunde jag spendera lite tid på att identifiera så många komponenter som möjligt då jag för 15 år sedan inte tänkte så mycket på det och bara kastade i motorn. Utifrån gjutnumret och efter att ha slipat fram VIN numret så kom jag fram till att motorblocket är ett s.k. 010-block som är ett 4-bultat 350 block från årsmodellerna 69-79 men troligtvis 1975.

Jag lyckades även via tändstiftshålen se märkningen L2304 på kolvarna vilket stämmer bra med tidigare uppgifter om att det ska vara smidda aluminium TRW kolvar. Jag dokumenterade även alla identifikationer på växellåda och i princip alla andra nummer jag hittade, det kan alltid vara bra att ha senare.

Förutom att byta oljetråg passade jag på att montera en ny 3hk ministarter och har även spenderat rätt mycket tid på att spola ur kylkanalerna som under de år den stod avställd har rostat en hel del då det var lite glykol i kylarvätskan. Jag spolade och spolade med både diskmaskinstabletter och citronsyra och nu verkar det faktiskt vara riktigt rent, även kylaren och värmepaketet spolades igenom grundligt.

Självklart passade jag även på att byta alla vätskor inkl. filter i automatlådan när allting var löst Montera först upp motorn i Biltemas motorstativ och hängde sedan upp lådan där och inget av det var några som helst problem.

Nu håller jag på att montera tillbaka allting och medan jag har bilen ordentligt uppställd ska jag passa på att byta olja i bakaxeln och även byta bränslefilter.
Efter detta är det förhoppningsvis dags för provstart för att se att allting är schysst och sedan är det dags att börja med injusteringar osv, men det får bli när det är lite mer vår ute.

Jo just det ja, när motorn satt i motorstativet så dubbelkollade jag TDC med ett kolvstopp och satte fast en timingtape på svängdämparen som jag lackade fast med klarlack så kanske den sitter kvar lite längre än den gamla.

Nya tändstift har motorn också fått, jag har nu bytt från NGK BP6S till AcDelco R43s vilket förhoppningsvis ger några fördelar.

Slutligen så bytte jag även headerspackningar eftersom jag hade ett litet läckage på ena sidan. Nu gjorde jag också som så att jag kapade isär fästet på vardera sida för att minska risken för läckage vilket verkar vara en rekommenderad åtgärd. En positiv sak var att jag efter en hel del trixande lyckades lyfta i motorn med båda headerserna monterade. Det var trångt men det gick precis och jag gjorde faktiskt allting själv, men det är nog en bra ide att ha en kompis till hjälp vid lyftmomenten men jag gjorde detta sent på kvällen så jag fick fixa det själv.

Det som därefter är kvar innan jag är redo för sommaren är väl att ordna med något form av "cold air intake" eftersom luften som motorn nu suger in både är för varm och troligtvis för lite men de kit jag har kollat på är orimligt dyra i Sverige och frakten från USA blir inte heller ekonomiskt försvarbar. Funderar på att bygga något eget, men det kommer ju inte att bli speciellt snyggt.

Skickar med lite bilder för den som vill se
motorlyft.JPG
sköljning.JPG
Trågbyte.JPG
Blingbling.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av torbjorn »

Mäktigt!

Jag önskar att du skickar bilder och text till redaktionen@transamclub.se så att resten av världen kan ta del av ditt utmärkta språk och dina snygga bilder.

_tapa_
_________
berget.info
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av bosseh »

Snyggt jobbat , grabben!! Man blir smått svettig när man tänker på allt ditt jobb! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
ron
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 123
Blev medlem: tis 06 jan 2015, 17:42

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av ron »

Fantastiskt bra kämpat !!!
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Tack för den positiva responsen. Angående att kämpa så måste jag erkänna att montera i och ur växellådan ensam med bilen upplyft ca 40-50cm är ordentligt jobbigt, men å andra sidan gick det fantastiskt mycket bättre nu än när jag lyfte ner den när jag va 20 år gammal och inte hade koll på hur tung den var och fick den på bröstkorgen :-)

Eftersom man är heltidsarbetande med två småbarn i familjen är ju tiden också ett problem så garagetiden är någon enstaka kväll i veckan med start 20.00 på kvällen när barnen har somnat.

Angående text till redaktionen så ska jag se vad jag kan göra. Det kanske kan vara lite intressant eftersom detta är ett projekt som dog av för 13 år sedan och fram till förra året hade jag bilen undanställd men sedan fick jag lite energi återupptog arbetet.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

När man kollar på alla er som bor söderöver och redan genomfört premiärturen blir man ju lite avundsjuk, här i Timrå/Sundsvallsområdet snöar det just nu även om det har tinat väldigt mycket. På dagarna har vi några fåtal plusgrader och det är i princip bar asfalt på gårdsplanen så nu har jag speedat på i garaget och montera ihop hela bilen, fyllt på alla vätskor, fått dit all el, vajrar osv. Så nu under påskhelgen blir det iaf provstart och det är ju alltid lite spännande då man i princip plockar bort allting.

Förra våren när jag gjorde provstart gick det ju inte lika bra, då blev det ju en sådan baktändning så jag blåste iväg avgasrören tvärs över gatan efter att ha monterat fördelaren 180 grader fel och tog till startgas som grädde på moset i den redan med bensin överfyllda motorn :-)

Vid nästa uppstart sprack kylaren med en fontän i motorrummet som resultat och vid en av de andra gångerna var accpumpen alldeles för snålt justerat så förgasaren sköt rakt upp och antände det alldeles för billiga luftfiltret jag hade.

Så nu i helgen ser jag fram mot vad som då ska inträffa, ifall allt går bra så kommer det en statusuppdatering i senare och kanske en liten film med lite ljud också.

Däremot så är den först uppstarten nu för att se till att jag får upp oljetrycket och kolla av rätt oljemängder i både motor och låda samt fylla efter kylarvätska. Det blir även det första riktiga testet av shimsningen av den nya ministartern.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av bosseh »

VI HÅLLER TUMMARNA!!! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Då var första provstarten genomförd och denna gång utan några missöden. Det viktiga nu var att se till att det blev bra oljetryck och att alla vätskor hamnade på rätt nivå. Växellådsolja behöver jag fylla på mer av eftersom jag hade spolat igenom kylaren så det saknas lite där.

Några funderingar jag har efter provstarten är, brukar nya remmar låta? Jag har en ny rem som går över generatorn och vattenpumpen samt en ny servorem och de ylar ganska bra, är det normalt?

Tyvärr såg jag också ett litet oljeläckage i framkant på motorn, längst ner på kamkåpan kommer det ut lite olja. Kan man lyckas täta från utsidan tror ni?

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag har varit dålig på att uppdatera här, så här kommer en liten re-cap på vinterns aktiviteter med motorn.

Grundorsaken till detta arbete är ett litet oljeläckage vid främre vevaxeltätningen vid transmissionskåpan och för att plocka bort den kåpan behöver oljetråget först avlägsnas eftersom jag inte har en delad transmissionskåpa och då valde jag att lyfta ur motorn.

När motorn ändå var ur så passade jag på att plocka bort insuget och topplocken för att inspektera motorn i övrigt, kolvar, cylinderlopp, ventiler mm.
Allting såg riktigt bra ut, så det var vara att rengöra lite och montera ihop.

I princip allt arbete har utförts på sena kvällar ensam i garaget när barnen somnat. Vid lyftmomentet när motorn skulle ur hade jag dock en hjälpande hand, återmonteringen däremot gjorde jag helt själv inkl det lyftet.
01_motor_innan.jpg
Så här såg motorrummet ut innan urlyftningen. På denna bild är förgasare, tändkablar och lite vajrar redan bortplockade.
Här ser man att finishen i motorrummet är allt annat än snygg, färgsläpp, fula eldragningar mm.
02_fastlåsning_växellåda.jpg
Eftersom jag endast hade behov av att lyfta ur motorn provade jag denna gången att lämna växellådan kvar. Kom på att det enklaste var att säkra fast turbinen med ett spännband och sedan med hjälp av en träregel spänna upp växellådan under bilen så inte all olja rinner ut eller att lådan åker ner på golvet.
Fördelen med detta är att jag nu även kan rulla bilen i garaget vilket hade varit svårt om jag pallat upp lådan underifrån.
03_lyftblock_vinden.jpg
Motorlyftsmekanismen var ett projekt i sig, som jag fixade förra vintern. Takhöjden är för låg för en vanlig motorlyft så då gjorde jag helt enkelt så att jag sågade upp ett hål i garagetaket upp mot vinden där jag lade ett järnspett över hålet och hängde upp ett lyftblock i det. För att maximera lyfthöjden pallade jag även upp spettet en bit och fördelade vikten över 3-4 takreglar.
04_motor_urlyft.jpg
Nuså, motorn är ute ur bilen och monterad i motorstativet.
05_motorru_utan_motor.jpg
Så här såg motorrummet ut när motorn var bortplockad.
06_bortplockad_el_motorrum.jpg
Passade även på att rensa bort en massa ful och dålig eldragning i motorrummet (som jag själv gjorde väldigt provisoriskt för 14 år sedan).
07_motorrum_utan_el.jpg
Utan el så blev det lite renare.
08_lösa_kablar.jpg
Även inne i bilen fanns behov av upprensning
09_motor_i_stativ.jpg
Här har jag börjat plocka bort delar från motorn.
10_topp_insug_bortplockat.jpg
Insug och båda topplocken bortplockade. Även vattenpump, transmissionskåpa mm är bortplockat.
Lite sotiga kolvtoppar, som jag senare polerade.
11_kolvtopp.jpg
Motorn är borrad .060 vilket innebär att den är på 360 kubiktum, dvs ~5.9 liter
12_utan_toppar.jpg
Den gamla topplockspackningen är borta och jag har börjat göra rent anläggningsytorna.
13_utan_toppar_2.jpg
Den gamla topplockspackningen är borta och jag har börjat göra rent anläggningsytorna.
14_polerade_kolvar_med_packning.jpg.JPG
Rengjorda kolvar och provmonteringen av topplockspackningen.
15_toppar_på_bänk.jpg
De klassiska "Mussepigg" topparna upplagda på arbetsbänken för rengöring och kontroll.
16_vippor_stötstänger.jpg
Topplocksbultar och rullvippor i rätt ordning, allt ska tillbaka på rätt plats.
17_utan_oljetråg.jpg
Oljetråget bortmonterat. Här ser man att motorn även är försedd med en skvalpplåt i oljetråget.
18_rensning_kylkanaler.jpg
Då jag upptäckte att jag hade massor med lös rost och klet i kylkanalerna passade jag på att spola igenom dom när motorn var lös.
Tyvärr har jag inga bilder från detta, men jag använde högtryckstvätten och spolade in i kanalerna vilket fungerade mycket bra.
19_insug_innan_målning.jpg
Så här såg aluminiuminsuget ut. Jag försökte polera det men det gick inte att få till det på något enkelt sätt så jag tvättade istället det ordentligt och målade det med Hagmans fälgfärg och drog på ett par laget av Hagmans 2k klarlack så färgen står emot bensin och olja. Resultatet ser ni på nästa bild.
20_motor_ihopsatt.jpg
Det mesta är ihopsatt. Ventilkåporna ska också poleras, men tiden räckte inte till så jag prioriterade bort det vid detta tillfälle, de är enkla att lossa så det kan göras när som helst senare.
21_motor_i_bilen.jpg
Så här blev det när motorn är tillbaka i bilen. Här ser man också att den har blivit försedd med ett luftintag från Spectre dit jag kopplat 2st 4" slangar (köksfläktslang från Biltema) till 2st sportluftfiler. Detta eftersom det var alldeles för varm luft där luftrenaren annars sitter. Där filtret sitter på höger fram är originalplatsen för luftburken på denna bil till originalmotorn så luftflödet bör vara bra där.
Ytterligare en förändring är att behållarna för kylvatten och spolarvätska är målade svarta för att smälta in bättre.
Det som återstår utseendemässigt är att ordna med en plastkåpa för att dölja säkringsdosa och reläer uppe i bildens högra hörn samt att klä in de svarta slangarna i något "bling-bling överdrag".
22_värmepaket.jpg
Det gamla värmepaketet gick sönder förra sommaren och resulterade i glykolfyllt golv inne i bilen, så nu var det dags att byta. Ett nytt kostade ett par hundra från RockAuto i USA, helt fantastiskt.
23_byte_värmepaket.jpg
Problemet med värmepaket är som i alla bilar, de är fantastiskt besvärliga att byta. När jag ändå rev delar av instrumentpanelen passade jag på att byta ut högtalarna till de nya Rockford Fozgate högtalarna jag köpte förra sommaren men som aldrig blev monterade.

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av bosseh »

Kanonjobb!! Fortsätt rapportera! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag har inte uppdaterat något under sommaren och egentligen har det inte skett nå mycket till förändring av bilen.
Istället för att fixa med bilen har den använts på olika träffar mm, men nu är hösten här och bilen ställdes av idag så då passade jag på att sammanställa allt som jag identifierat som behöver fixas, det blev en lång list så jag får se hur mycket tid som finns i vintern i småbarnsfamiljen.

Bromsar och avgassystemet känns som viktigast eftersom jag har ett läckande bromsok och luft i huvudbromscylindern samt att avgassystemet läcker avgaser under bilen som letar sig in i kupén.

Här är min "Att-göra lista inför vintern" i oredigerad form.

- Svetsa och fixa avgassystemet inkl upphängning och nya utblås
- Dra runt motorn utan stift och lyssna efter missljuden, turbin och startkrans?
- Snygga till underredet
- Mät ut TDC igen och sätt fast markering på damper, gör ordentligt märke
- koppla om tändning
- kunna köra kylfläkten på lägre fart
- vindrutetorkare hänger sig ibland
- kupéfläkten funkar inte på alla lägen
- går inte att stänga av värmen i kupén ibland
- Lös hastighetsmätarkonverteringen
- Verifiera lock-up utan extra elen som nu är inkopplad
- sätt fast targaluckepåsen, använd pinnbult
- 2 nyckelringar till targapåsarnas dragkedja
- isolera sidorna i baggage
- måla plasten i bagaget
- köp plastklips till inredningen i bagage
- fixa ett överdrag till bagage
- Byt dämpare i bakluckan
- Koppla in knapp till backluckelåset
- montera nya pedalgummin
- fixa elen i vänster backspegel
- sätt fast/laga positionsljus
- lacka plåten under huven framför motorn
- tillverka en täckplåt för elen i motorrummet
- tillverka en batterikåpa
- telefonhållare, kanske i cigguttaget
- fixa komradio
- stållverdrag till slangar
- Aluminiumrör till luftrenare
- huvudbromscylinder, lufta eller behöver den bytas?
- Montera nya bromsok, luftnipplar och slangar

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
danielforsen
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 668
Blev medlem: sön 26 okt 2014, 19:59
Namn: Daniel forsén
Ort: Liatorp

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av danielforsen »

tlagren skrev:Jag har inte uppdaterat något under sommaren och egentligen har det inte skett nå mycket till förändring av bilen.
Istället för att fixa med bilen har den använts på olika träffar mm, men nu är hösten här och bilen ställdes av idag så då passade jag på att sammanställa allt som jag identifierat som behöver fixas, det blev en lång list så jag får se hur mycket tid som finns i vintern i småbarnsfamiljen.

Bromsar och avgassystemet känns som viktigast eftersom jag har ett läckande bromsok och luft i huvudbromscylindern samt att avgassystemet läcker avgaser under bilen som letar sig in i kupén.

Här är min "Att-göra lista inför vintern" i oredigerad form.

- Svetsa och fixa avgassystemet inkl upphängning och nya utblås
- Dra runt motorn utan stift och lyssna efter missljuden, turbin och startkrans?
- Snygga till underredet
- Mät ut TDC igen och sätt fast markering på damper, gör ordentligt märke
- koppla om tändning
- kunna köra kylfläkten på lägre fart
- vindrutetorkare hänger sig ibland
- kupéfläkten funkar inte på alla lägen
- går inte att stänga av värmen i kupén ibland
- Lös hastighetsmätarkonverteringen
- Verifiera lock-up utan extra elen som nu är inkopplad
- sätt fast targaluckepåsen, använd pinnbult
- 2 nyckelringar till targapåsarnas dragkedja
- isolera sidorna i baggage
- måla plasten i bagaget
- köp plastklips till inredningen i bagage
- fixa ett överdrag till bagage
- Byt dämpare i bakluckan
- Koppla in knapp till backluckelåset
- montera nya pedalgummin
- fixa elen i vänster backspegel
- sätt fast/laga positionsljus
- lacka plåten under huven framför motorn
- tillverka en täckplåt för elen i motorrummet
- tillverka en batterikåpa
- telefonhållare, kanske i cigguttaget
- fixa komradio
- stållverdrag till slangar
- Aluminiumrör till luftrenare
- huvudbromscylinder, lufta eller behöver den bytas?
- Montera nya bromsok, luftnipplar och slangar

/Tomas
Sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna! ;-)
Det var ingen dålig lista för en vinters jobb?! Glöm inte ta kort och skriv lite texter till vår klubbtidning :-)
Pontiac firebird -71
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Ja det var ju det där med att sikta mot stjärnorna.. Denna vinter har hittills inte blivit alls som jag planerat. Massor med andra aktiviteter har gjort att jag fått prioritera lite och här i småbarnsfamiljen ligger inte bilen högs upp i prion.

Har dock haft bilen uppallad högt under vintern så jag har iaf lyckats svetsa om avgassystemet och har ersatt en dålig avgasslang med ett rör i rätt vinklar som nu passerar oljetråget. Det är ju ganska trångt där mellan om man har en gammal motor med ett standard tråg istället för de anpassade trågen som original sitter i en 3-gen.

Har även sprayat på underredsmassa på vissa delar där jag tyvärr haft trassel med att få det att torka, men det verkar vara på gång nu till slut.

Har nu ikväll lyft ner bilen på golvet igen och ska försöka provstarta lite här för att se att allt är som det ska och verifiera att inga läckage finns i avgassystemet. Därefter ska jag ge mig på en massa elfel mm.

Slänger med en bild hur bilen står just precis nu.
ta.JPG
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Hittade en liten lucka i familjeschemat och kunde starta upp bilen utanför garaget en stund innan det blev för sent för att störa grannarna.
Den nya delen av avgasröret (y-pipan) mellan två de kollektorerna verkar fungera, hörde iaf inget läckage där så den fick stå och puttra en stund så avgastätningsmaterialet i skarvarna fick bränna fast lite. Underredsmassan som jag sprayade på vissa delar kom även på avgassystemet så det luktade inte banan direkt runt bilen :-)
pontiac_sno.jpg
Lägger även till en videosnutt här nedan för den som vill höra lite motorljud så här mitt i vintern. Den som tittar noga kan nog se att det bara låter/ryker ur ena utblåset och det beror på att jag hade den andra utgången ur ljuddämparen pluggad, brukar ha så när det är "grannsämje-mode" påslaget :-)

En liten film
http://bit.ly/2FJdN7L


/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Härlig bil och härligt ljud! Men vilka känsliga grannar du verkar ha...! :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Det var ett gött ljud ur systemet på den där :)
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

När jag plockade ur original TPI-motorn alldeles i början på 2000-talet rensande jag även bort det mesta av elsystemet, så pass mycket att jag fick dra nån ny extra kabel till ex oljetryck, vattentemp mm. Vid första provkörningen märkte jag att jag inte hade någon fungerande hastighetsmätare och det var inte bara att dra upp en kabel från växellådan till instrumentpanelen, troligtvis är det fel typ av signal som kommer där. Lösningen då blev att koppla in en stor del av elsystemet igen och eftersom det var brådskande så hamnade det på golvet i baksätet gömt under en sopsäck och där har det blivit kvar i alla år när bilen stått. Förra sommaren när jag hade barnen i bilen så blev det tydligt att man behöver kunna ha fötterna på golvet där bak.

Nu ska jag börja riva i detta lite, tanken har alltid varit att få bort all den här elen som är på bilden, men eftersom jag tror att hastighetsmätarsignalen konverteras här via ECM eller så samt att kanske även loockupfunktionen till lådan kanske går här.

Ett annat problem jag har haft efter motorbytet är att hitta ett bra ställa att hämta ström för att styra ett relä till fördelare. Skulle jag riva upp tändningslåset hittar jag säkert ett bra ställe men det troliga är att någon av dessa kablar faktiskt är den korrekta utgången.

Så ikväll får det bli till att studera elschema för att förstå de här sakerna och därefter kanske jag kan spara vissa delar av detta i bilen, kanske få undran det under instrumentpanelen eller någon annanstans.
pontiacsladdar.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Då har du att göra då i alla fall :book:
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu har jag pluggat elschema och lärt mig att signalen från växellådan till hastighetsmätaren går via en buffer, den gula mojängen som sitter innanför handskfacket/fickan i instrumentpanelen.

Roade mig ikväll med att riva fram allt för att se hur mycket jag kan göra mig av med men kom fram till att det är bättre att göra detta till våren när man kan köra bilen och testa hastighetsmätaren.

Lät elen vara och passade istället på att skruva fast påsen till targaluckorna som varit lös och det kan man tycka ska vara en baggis men så var det inte. Mattan ligger lite snett så det var ett jäkla pyssel att hitta skruvhålen och jag fick lyfta upp hela mattan i bagaget.
748D9DBD-AD4B-4A9D-9F16-21D16D5B061B.jpeg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nuså har fyra ”nya” bromsok och vajrar kommit. Tur att det är massor med snö kvar så jag kanske hinner få till allt.

ACDelco rakt igenom och så står det China och Mexico på ursprungsland på följesedeln från RockAuto :-)
D709EE7E-BFFB-449D-AD11-E387DA3AFDF3.jpeg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Tyvärr blev det inte så mycket gjort i vinter som jag hoppats på. Småbarnsaktiviteter och sjukdom med sämsta tänkbara utgång i närmaste släkten gjorde att jag fick prioritera bort bilen. Men nu är iaf nya oken, beläggen och bromsslangarna monterade, luftat och provkört utan problem.
Jag lyckades också göra mig kvitt en stor del av elsystemet som hängt löst sedan motorkonverteringen för många år sedan.

Det var lite så där lagom spännande att klippa de 47 st kablarna i härvan för att se om det fungerade vilket det som tur var gjorde, jag var ganska övertygad innan jag tog avbitaren att det faktiskt skulle fungera.

Nästa helg laddar jag för sommarens första träff i Sollefteå så det blir en bra provkörning på 10 mil enkel sträcka.

Bifogar två bilder på elsystemet.
el2.JPG
el1.JPG


/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Provkörningen av de nya bromsoken gick bra, jag körde totalt 20 mil och allt fungerar som det ska.

Håller i övrigt på (som alltid) med att försöka hitta balansen med tändkurva och förgasarinställning.

Hög komp och kam med mycket överlapp verkar innebära väldigt svårjusterat. Har också haft lite otur med fördelare, de Delco HEI jag tyckte var bra gick mekaniskt sönder så nu kör jag med en värdelös kinakopia.

Som tur är så hittade jag en MSD PRO-Billet HEI ny på eBay till bra pris som är på väg hem.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Det var länge sedan jag uppdaterade här och faktum är att det inte hänt så mycket. Husrenovering och ombyggnad av klubbens hemsida har tagit mycket av tiden tillsammans med alla familjeaktiviteter.

Ikväll var jag ut i garaget och fixade handbromsen. Jag bytte ok, belägg och bromsslangar förra vintern med handbromsen blev inte riktigt bra. Nu har jag justerat på den där förbannade skruven som är så dumt placerad i kardantunneln.

Försökte först med en ringnyckel samtidigt som jag höll emot justermekanismen eftersom den annars snurrar men det var för trängt. Kom då på att man kunde få dit en extralång hylsa bakifrån och med fler förlängare fick jag dit ett spärrakaft och kunde spänna.

Noterade också att jag ev har läckage vid det nya oket bak på förarsidan. Där var ett bromsrör istället för slang så det är inte utbytt och det kan ev vara ett läckage vid gängen på rörets anslutning in mot oket. Måste surfa lite och se ifall det finns nya rör att köpa dit alt en slang då rören bara går från kopplingen mitt vid bakaxeln ut till hjulet.


Ordentligt trång med ringnyckeln
BildBild

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
mulle
Medlem
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: tis 27 okt 2015, 12:50
Namn: Per Hellqvist #925
Ort: Rättvik

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av mulle »

Kul o läsa om alla strapatser! Har samma problem som du haft gällande hastighetsmätaren funkar inte, står på 0km hela tiden. Hur löste du problemet? Blir tokig på det här bilskrället snart, fixar en sak , då kommer två nya.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1595
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

mulle skrev: mån 29 apr 2019, 21:44 Kul o läsa om alla strapatser! Har samma problem som du haft gällande hastighetsmätaren funkar inte, står på 0km hela tiden. Hur löste du problemet? Blir tokig på det här bilskrället snart, fixar en sak , då kommer två nya.
Missade att du hade frågat om hastighetsmäraren. Nu kanske du redan har löst det, men jag klippte som sagt bort så mycket som möjligt men behöll den box som konverterar signalen, dvs den gula "Buffertboxen" i mitt tidigare inlägg. Har något svagt minne av att jag drog nya kablar till de mesta på instrumentpanelen också som jag skarvade in sladdarna på.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Skriv svar