Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Dags för update igen. Eftersom jag inte var riktigt nöjd med avgassystemet som bestod av ett y-ror från headers som övergick till ett enkelt 2.5" system som blev 3" i slutet så bestämde jag mig för att göra om.

Jag har alltid velat ha ett system som är dubbelt hela vägen, och inte bara sista biten. Tyvärr så är våra bilar både låga samt saknar bra plats att dra avgasrören så jag har alltid avstått, men nu var det dags.

Jag tyckte jag hade så bra förutsättningar, dvs.
Trångt garage, lång lyfthöjd på bilen, universalrör från biltema, Biltemas gasfria svets, ont om tid och dåliga svetskunskaper - Vad kan gå fel :-)

Eftersom jag inte har originalmotorn kvar så har jag inte riktigt plats för ett avgasrör mellan frambalken och oljetråget så därför bestämde jag mig för att röret på förarsidan fick gå direkt bakåt, på sidan om växellådan. Problemet var bara att växellådsbalken är i vägen. Så den byggde jag om och fick röret förbi, sedan var det bara att dra dom längst kartantunneln och jävlas ordentligt för att få de att gå så tight som möjligt resten av biten och över bakaxeln på passargerarsidan.

Längst bak sattes två runda ljuddämpare från Biltema som enda ljuddämpning. Låter det mycket? Ja - troligtvis för mycket.
Så i brist på andra idéer och redo för besiktning kör jag nu med två ståldiskbollar i varje slutrör som jag har vinklat rakt ner :-)
avgas_vaxelladsfaste.jpg
avgas_vaxelladsfaste_monterat.jpg
avgas_spannband.jpg
avgas_slang.jpg
avgas_dubbel.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Stiligt jobbat!
Och Tomas - det kan väl aldrig låta *för* mycket....? :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
mulle
Medlem
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: tis 27 okt 2015, 12:50
Namn: Per Hellqvist #925
Ort: Rättvik

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av mulle »

Nä inte löst problemet ännu! Kollade speedometern på lådan o den funka ,antingen kortis i något av korten , eller dålig kontakt nånstans , den är billig nu !
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nuså är den godkänd för ytterligare två år!

Bild

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

Stort grattis! Känns riktigt gott nu, kan jag tänka mig?

Själv skall man in med 82:an imorgon bitti - 08:40 hålls alla tillgängliga tummar... :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Tackar, ja det är alltid lite spännande när det är dags. Nu har jag besiktigat den tre gånger varannat år sedan jag återupplivade det avstannade projektet så jag var ganska säker på att allt var som det skulle.

Lycka till själv.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Vi diskuterade CVT cabeln på din bil och här har du nått att läsa http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Vi diskuterade 700r4an CVT cabel i älvdalen och här har du nått att fundera över.
http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

thol skrev: sön 11 aug 2019, 11:32 Vi diskuterade 700r4an CVT cabel i älvdalen och här har du nått att fundera över.
http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf
Tackar! Jag ska kolla upp det där så att allting stämmer med kabeln och fästet.

På vägen hem från Älvdalen körde jag bort slutröret till avgassystemet samt att det gick isär lite vid skarven över bakaxeln efter alla guppiga vägar.
Även ellåset till bakluckan slutade fungera under hemfärden så jag har lite att pyssla med nu, men växellådan är det som jag är mest nervös över.

Återkommer med rapport om hur det går.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Då har du fått lite att göra då med andra ord.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu har jag kollat lite och det ser ganska bra ut.
Låset till bakluckan hade bara fått nån knäpp och funkar nu, smorde konstruktionen lite för säkerhets skull.

Har kollat på TV-kabeln och den var justerad på korrekt sätt och geometrin är riktig. Eftersom jag monterat en Holley i min bil har jag Holleys "bracket" för montering av TV-cable både på spjällaxeln och fastsättning på insuget. Har dubbelkollat instruktionerna samt Youtube och jag har gjort riktigt.

Det som jag upptäckte var att Holleys fäste som man skruvar fast i en bult och håller både gaswire och TV-kable inte satt helt fast.
När det blev lite motstånd i kabeln vreds fästet vilket orsakade att justeringen inte blev optimal. Har nu gjort en snabbfix av fästet och gjort om justeringen och var ute och provkörde. Jag tycker den växlar som den ska nu. Förhoppningsvis var det lilla som gjorde det.

Så enda problemet efter Älvdalen är avgassystemet, har beställt en ny svetsböj som jag har som slutrör och ska fixa till böjen över bakaxeln.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Bra att det verkade vara så lättlöst då
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Det var nog bara inbillning att problemet med växlarna var löst. Problemet kvarstår och den slirar dessutom på 3:an och 4:an.
Som om det inte vore nog har jag också en trasig insugspackning och en motor fylld av "gegga" - Mindre skoj!

Så här såg det ut under den ena ventilkåpan, ljusbeige och svart klet med små klumpar i.

Vad säger ni förstå-sig-påare. Behover jag plocka bort både topplock och oljetråg för att sanera bort olje/vattenklegget?
engine.jpg
ventilkåpa.jpg
lyftare.jpg
oljeklegg.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Jag skulle börja med att tömma bilen på vätskor och se om något har blandats utan att du har märkt något hittar du inget där så gissar jag på att du får börja riva.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag tänkte nog inte riktigt hela vägen här. Ifall det har kommit vatten innanför ventilkåpan så måste ju vattnet ha kommit in i oljan och det borde väl inte kunna hända med en trasig insugspackning. En trasig topplockspackning däremot.. Det knepiga är att jag har bra komp på alla cylindrar när kontrollmätte.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Det är ju mycket möjligt att en packningen går sönder mellan vattenkanal och oljekanal och då borde det ju vara olja i glykolen med. Skulle cylindertryck läcka in i glykolen går det att möta co2 halt i expansionskärlet. Jag vet inte hur man kan kolla om det går ut cylindertryck i oljan.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nuså har jag gjort "grisjobbet" och tappat ur alla vätskor.

Växellådsoljan är klarröd och luktar inte illa. På botten i tråget hittar jag fint metallspån, nästan som extremt fin sand.
Det sitter en magnet i botten på tråget och där hade det samlats mer av det grå metallspånet.
När jag tog reda på all spillolja så hittade jag några bitar (se bild) i kärlet som jag fångade upp oljan i. Först trodde jag det var metall eftersom de var grå och svar i färgen, men de gick att dela med nageln och kändes nästan som trä, men ändå inte riktigt. De var inte magnetiska heller.
Det kan vara så enkelt så att de faktiskt låg i uppsamlingskärlet tidigare, eller kan det vara något annat? Bit av lammeller?

Motoroljan var svar, inte alls som jag hade trott, däremot så var oljan ganska bubblig och inte riktigt lika kolsvart som använd olja brukar vara. Bilen fick ny olja i april och jag har kört ca 150-200 mil. På kanten i hinken tyckte jag mig kunna se lite nyanser av kaffelattefärg (se bild).

Kylarvätskan såg jag inget konstigt med alls, förutom att det är väldigt rostigt och det vet jag att mina kylkanaler är.

Så nu är frågan vad nästa steg är?
Gällande växellådan, är nytt filter och olja en bra start och provköra?
När det gäller motorn så tänker jag lyfta av insuget för att se om det är där jag har läckage men också för att se lite hur kletigt det ser ut där under, för att senare besluta om det är läge att lyfta ut motorn och plocka bort oljetråget också.

Några andra förslag?
vxltrag.jpg
magnet.jpg
finger.jpg
mtrlvxl.jpg
engineoil.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av thol »

Dom där stora bitarna, kan dom inte vara packningsmaterial?
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

thol skrev:Dom där stora bitarna, kan dom inte vara packningsmaterial?
Nä, packningen är en blå silikonversion. Jag är mer inne på att det måste ha varit skräp i uppsamlingskärlet sedan tidigare eftersom jag inte hittade några sådana bitar i tråget.

Vad är lameller gjorda i för material tro?

En annan fundering är hur mycket metallspån som är normalt efter två års körning. Det spån jag hittade kanske är vanligt slitage?

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av northernv8ilk »

IMHO ser det ut som helt normal mängd sediment i växellådans tråg - skulle lådans innanmäte vara på upphällningen brukar det vara mycket mer slam/sediment och dessutom borde ATF:en också vara mörk och/eller lukta illa.
Jag tycker det ser ut som att lådan mår bra. En klen tröst i sammanhanget kanske, men ändå... :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

northernv8ilk skrev:IMHO ser det ut som helt normal mängd sediment i växellådans tråg - skulle lådans innanmäte vara på upphällningen brukar det vara mycket mer slam/sediment och dessutom borde ATF:en också vara mörk och/eller lukta illa.
Jag tycker det ser ut som att lådan mår bra. En klen tröst i sammanhanget kanske, men ändå... :cool:
Ja det är lite vad jag också försöker intala mig. Problemet med att den växlar sent kan bero på nåt vingel med TV-cable. Den är monterad med korrekta fästen från Holley om man har en 4l60e monterad på en förgasare. Jag har dubbelkollat justeringen flera gånger men såg nu en liten detalj.

När man trampar ner gaspedalen helt finns det fortfarande lite justering kvar på gasspjället, det skulle kunna göra så att wiren inte är helt 100 korrekt.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Nu har jag plockat bort insuget. Det klegg jag hittade under ventilkåporna fanns till viss del även i lyftargalleriet. På undersidan av insuget så ser det ut som att klegget har bränt fast och därefter ramlat ner i en hög.
Tittar jag in mot en ventil via ser jag att klegget ser ut att sitta fastbränt på ventilerna.

Jag upptäckte detta eftersom bilen började gå väldigt dåligt och det var lite vattenrester på insidan av ventilkporna så det är väl ganska troligt att det varit ett läckage i insugspackningen. Det som är lite märkligt är att jag inte med säkerhet att kan se att det faktiskt varit ett läckage.

Det är faktiskt så att strax innan problemen började så skenade temperaturen iväg mitt ute på 110 väg och innan jag han göra något var tempgivaren helt i botten för att därefter av sig själv återgå till normalt. Då jag har haft en glapp tempmätare trodde jag det var ett mätarfel och körde vidare och problemet kom tillbaka. Efter detta så upptäckte jag att kylarvätskan var alldeles för låg, kunde fylla på 3 liter.

Exakt varför kylarvätskan hade minskar vet jag inte, men det skulle faktiskt kunna vara så dumt och enkelt att jag aldrig hade öppnat värmereglaget sedan jag fyllde på och nu gjorde jag det och kylarvattnet fördelades ut genom värmepaketet.

Det jag inte riktigt förstår är vart den svarta klegget kommer ifrån, kan det vara bränd olja? Eller är det så att min vevhusventilation har fungerat för dåligt pga min kamaxel som ger ett väldigt lågt vakuum och jag därför inte fått ut alla avgaser?
lyftargalleri.jpg
lyftargalleri_sida1.jpg
kleggilyftargalleri.jpg
branntkleggpainsug.jpg
Så vad tror ni, är det lämpligt att plocka bort topparna och oljetråget för att inspektera och rengöra eller duger det att rengöra lyftargalleriet samt rengöra ventilerna genom kanalerna samt göra ett dubbelt oljebyte?

/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Tanken var att göra ett ryck och fixa ihop en ny motor väldigt snabbt men resten av familjen prioriterade annat så det har inte gått så fort men nu börjar jag lite smått.

En begagnad CSB 350 inhandlades från Dorotea, ca 25mil enkel resa så var det bara att hänga på en släpvagn och dra iväg efter jobbet och hämta den. Visste inte så mycket mer om den än att den suttit i en "gubbes" dotters bil och han orkade inte skruva med den så han köpte en ny crate-motor istället.
Enligt honom var den fullt fungerande men lite trög och troligtvis dåliga ventiltätningar.

För den förhållandevis lilla peng jag betalade såg den väldigt bra ut på utsidan så det kändes bra när jag körde hem.
Efter att ha plockar isär den så tycker jag fortfarande jag gjort ett bra köp.
Maskinen var utrustade med 601 toppar som många har åsikter om, men maximalt portade och utrustade med större ventiler är det ganska bra prylar vilket dessa var. Det satt även ett Edelbrock Performer insug och en fräsch kamaxel och dubbeldrivning på kamkedjan. Det satt även fina Keith Black kolvar med dish som patchar de små förbränningsrummen i topparna bra. Blocket som var oborrat hade fina cylinderlopp och kolvarna såg bra ut.

Efter att ha provtryckt ventilerna genom att lägga topparna uppochner, fylla förbränningsrummet med vätska och blåsa med tryckluft in i avgas- och insugskanalerna ser jag att det är läckage runt avgasventilerna. Jag noterade också att oljan i motorn var jättefin, men tändstiften var helt igenproppade och ventilerna var riktigt svarta och sotiga. Troligtvis beror detta på ventilläckaget samt att motorn troligtvis varit felaktigt justerad.

Så planen nu är att rengöra och montera ihop samt ev. stoppa i en fräsigare kamaxel.

Jag har inte lyckats identifiera kammen exakt, men jag har mätt lyftet till 0.390 int./0.410 exh och utifrån märkningen och det uppmätta lyftet tror jag durationen är 194 int./203 exh.

Vad tror ni om den kammen, borde jag stoppa i en annan kam när jag ändå har motorn isärplockad?
nymotor.jpg
enginediss.jpg
cleanedblock.jpg
/Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
ronnie s
Medlem
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 07:52
Namn: Ronnie Stensson #477
Ort: Linköping

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av ronnie s »

tlagren skrev: tis 29 okt 2019, 18:16
Vad tror ni om den kammen, borde jag stoppa i en annan kam när jag ändå har motorn isärplockad?
Det är alltid svårt att avgöra skicket på en kamaxel, tycker jag. Ibland kan man se att botten på någon lyftare är konkav (lite urgröpt) och då kan man ju vara ganska säker på att kammen också är sliten på motsvarande nock. Man kan kolla lyftarna genom att lägga en stålskala mot botten på dom och se om de är konkava.
Hälsningar
Ronnie S

1969 Pontiac Firebird 400 coupe
1966 Chevrolet Corvair Monza coupe
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Pontiac Trans AM -86, Motorbyte mm

Inlägg av tlagren »

Jag har kollat lyftarna och de ser fina ut i botten, har även mätt många av nockarna och de såg fina ut. Anledningen till att jag fungerar på att byta kamaxel är för att få lite roligare gång på maskinen och få ut mer effekt.

Jag har försökt plugga på lite hur man kommer fram till vilket lyft och duration man bör ha för ett visst komförhållande och önskad karaktär men har inte riktigt förstått ännu.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Skriv svar