thols gta

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Sen förra uppdateringen så har inget hänt på bilen men nu är ju våren här på riktigt så nu blir det en lösning utan vinge så länge :roll:

Så jag måste ju börja med att laga bromsljushållaren för den gick sönder när jag tog lös vingen. På bilden är delaran inmåttade och en hjälpmall är klar.
IMG_20200425_175139.jpg
Sen måste jag täcka allt ihop på nått sätt så här är en mall i papp som ska överföras till plåt sen.
IMG_20200426_123230.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Idag fick bilen andas lite frisk luft och markera lite revir lite spontant när jag skulle städa runt bilen och kolla oljan :cool:
Sen har jag limmat ihop bromljushållaren med epoxy så där är jag ett steg närmare med.
Dessutom så hade det konstiga felet med att lyktorna inte åkte ner när man knäpper av lagat sig själv :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag var till Rättvik förra helgen för att kolla på bilar ;) och passade på att säga hej till robban.
IMG_4924.jpg
Senare på dagen lyckades jag med konsten att få ett hål den övre kylarslangen så det sprutade upp på motorhuven innan det hamnade på backen. Men som tur är så finns det hjälp att få om en bil stannar i dalarna så tack Jesper för hjälpen att leta fram ett rör att skarva slangen med så det gick bra att åka hem.
Sen för jag ju inte glömma er som kom förbi som moraliskt stöd och kollade på förödelsen :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: thols gta

Inlägg av tlagren »

En trasig kylarslang är inte roligt, det blir så kladdigt i hela motorrummet. Råkade ut för en liknande sak själv där anslutningen som kommer från värmepaketet och går i retur till kylaren helt gick av när motorn var varm och fullt tryck i systemet. Som tur var det när den stod på tomgång hemma på gården men det blev en ordentlig sörja.

Kul att se att du är ute och rör på dig och träffar klubbkompisar.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
dalabengt
Kassör & Guldmedlem
Kassör & Guldmedlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 20:10
Namn: Robert Hjelm #2
Region: Mellansvenska
Ort: Rättvik

Re: thols gta

Inlägg av dalabengt »

Du vet i Rättvik ordnar sig allt
Det är det som är en av fördelarna med att vara med i vår trevliga klubb,
finns alltid hjälp om nåt händer.
Snygg bild på våra bilar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pontiac Trans Am -77
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Nu är sommaren över och förra helgen gjordes undan ställnings servicen med byte av olja och filter i motor och låda.
När jag ändå höll på så tänkte jag byta ut lådans tråg mot ett med avtappningsplugg men det gick jag bet på när jag upptäckte att det gamla tråget var djupare än det nya.
Efter en del sökande så kom jag fram till att tåget måste vara från en 4l60E som tydligen har en modell av djupare tråg så då blev det inget byte. Så när jag skulle i med det nya filtret i lådan såg jag att någon hade satt i en distans där filterhalsen ska i så att filtret hamnar längre ned så då måste verkligen det gamla tråget användas.
Men bortsätt från det så såg oljorna fina ut så nu ska bilen torka efter tvätten och täcket dras på så får det vara klart för i år.
Senast redigerad av thol den fre 23 okt 2020, 16:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
petermk
Tidningsredaktör
Tidningsredaktör
Inlägg: 435
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 09:11
Namn: Peter Mäki-Kauppila #892
Region: Nedre Norra
Ort: Tammerfors, Finland

Re: thols gta

Inlägg av petermk »

Jag har själv funderat på oljebyte i lådan på min 3 gen. Inte kommit till skott riktigt :oops:
Hur mycket olja gick det åt?
Pontiac TransAm GTA -87

Har du material till Firebird Magazine? Kontakta oss på redaktionen, redaktionen@transamclub.se
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: thols gta

Inlägg av tlagren »

När man byter olja ska man nog också byta filter, har för mig jag läst att det alltid ska göras.

Knepigt det där med distansringen, det är inte packningen från gamla filtret som satt kvar? Sist jag bytte så blev den kvar och satt ordentligt.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag lyckas inte lägga upp bilder på det hela :sad:
petermk skrev: ons 21 okt 2020, 20:44 Jag har själv funderat på oljebyte i lådan på min 3 gen. Inte kommit till skott riktigt :oops:
Hur mycket olja gick det åt?
Jag köpte en 5 liters dunk och hela gick åt för mig men då är ju mitt tråg lite större men 5L är nog att sikta på.
tlagren skrev: tor 22 okt 2020, 00:15 När man byter olja ska man nog också byta filter, har för mig jag läst att det alltid ska göras.

Knepigt det där med distansringen, det är inte packningen från gamla filtret som satt kvar? Sist jag bytte så blev den kvar och satt ordentligt.

/Tomas
Egentligen ska man ju byta både olja och filter men jag hade ju en tanke på att byta olja tätare än nödvändigt och dessutom göra oljebytena lättare. Packningen fick jag bort och distansen ser ut att vara av metall och dessutom limmad på plats.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag kan konstatera att det inte har hänt mer än att jag har laddat batteriet hittills den här vintern och jag gissar på att det inte blir mer heller. Det står mycket annat i garaget som har större problem.
Användarens profilbild
starway
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 19:24
Namn: Peter Muntlin #849
Ort: Nordmaling
Kontakt:

Re: thols gta

Inlägg av starway »

Hur går jobbet med vingen på bakluckan då, har du gett upp?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starway #4

Pontiac TransAm 1976
Skoda Kodiaq 4X4 2022
Skoda Octavia Scout 4X4 2019
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Man kan väll säga att andra fordon i garaget fick högre prioritet helt enkelt. Även om jag hade någon ide om att jag skulle hunnit med vingen med.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag var och gjorde ett försök att starta bilen idag men det bara knastrar från startmotorn. Gissningsvis så träffar startmotorns drev kransen men orkar inte gå hela vägen.
Det är 12v i batteriet men det hjälper inte så det blir felsök någon gång framöver.
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: thols gta

Inlägg av the judge »

Om det funkat innan och du inte demonterat och återmonterat startmotorn så har du antingen dåliga (oxiderade) kabelanslutningar vid batteriet/startmotorn eller ett sopslut startbatteri. Vilospänningen för ett friskt batteri är minst 12,5 volt. Om det bara är 12 volt så kanske det räcker att ladda med 4 ampere i ett dygn, annars är det ett nytt batteri som gäller.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag har undersökt lite till och tror att batteriet har gjort sitt. Batteriet hade 12.85V före startförsök men bara man vred nyckeln till körläge så hörde man på surren att batteriet tappade effekt och oljudet från startmotorn fanns kvar. Efter att ha mätt upp batteriet efter startförsöket så var batteriet nere på 11.85 och väntade man 10-15 min så var batteriet uppe på 12.85 igen.
Men när jag kopplade på ett till laddat batteri med startkablar så lät bilen rätt vid startläge men startmotorn lät fortfarande illa så jag ska bortfarande lyfta upp bilen och kolla startmotorn men jag behöver även leta ett nytt batteri.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

En första kontroll av startmotorn är gjord. Den var lite tajt chimsad så jag tog ut den lite samt att styrkablen till solinojden satt väldigt löst :lol: Så ett nytt batteri bara så är nog bilen igång igen.
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: thols gta

Inlägg av the judge »

12.85 Volt i batteriet är ju klart godkänt, för att inte säga perfekt.
Men en tight justerad startmotor och svaga anslutningar drar mycket ström, så problemet låg ju där och inte hos batteriet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Fast batteriet tappade ju spänning av att man vred nyckel till körläge och direkt efter ett startförsök var batteriet på 11.8 volt vilket jag tar som en död cell.

För övrigt så ringde jag länsförsökringar gävleborg för att kolla vad dom ville ha för en försäkring för att jag vet att några här i klubben kör på den istället för en entusiastförsäkring. Konstaterade dock att det kanske inte var rätt när dom pratade om att bilens ålder kunde minska värdet dom satte på bilen och blev rekommenderad en entusiastförsäkring.
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: thols gta

Inlägg av targamannen »

thol skrev: fre 09 apr 2021, 15:09 Fast batteriet tappade ju spänning av att man vred nyckel till körläge och direkt efter ett startförsök var batteriet på 11.8 volt vilket jag tar som en död cell.

För övrigt så ringde jag länsförsökringar gävleborg för att kolla vad dom ville ha för en försäkring för att jag vet att några här i klubben kör på den istället för en entusiastförsäkring. Konstaterade dock att det kanske inte var rätt när dom pratade om att bilens ålder kunde minska värdet dom satte på bilen och blev rekommenderad en entusiastförsäkring.
Tror nog att entusiastförsäkring är det enda rätta. Min TA kostar 1300/år helförsäkring på Bilsport/Mc.

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: thols gta

Inlägg av the judge »

thol skrev: fre 09 apr 2021, 15:09 Fast batteriet tappade ju spänning av att man vred nyckel till körläge och direkt efter ett startförsök var batteriet på 11.8 volt vilket jag tar som en död cell.
Spänningen sjunker vid "start" och ännu mer om startmotorn går trögt och har dålig kontakt vid anslutningarna, nåt annat vore underligt.

Och batteriet hämtade ju sig hela vägen till 12.85 Volt efter stund?
Det tyder på att batteriet verkar vara i gott skick.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

En liten uppdatering. Jag körde bilen förra lördagen och varje start den dagen krävde starthjälp av en booster. När jag kollade batterispänningen ikväll så var batteriet på under 11 volt. batteriet var på över 12 när den parkerades.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Med nytt batteri så startar bilen som den ska igen.

Sen var jag lös med slangen mellan lmm och gasspjäll och fick då se ett problem.
IMG_20210628_201028710_HDR.jpg
Så den snabba lösningen blev packningsklister och en bit tejp för att få tätt tills vidare och det blir till att jaga slang.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Det var ett tag sedan jag skrev här ser jag men bilen gick hela säsongen men under höstens service såg jag att det är et lätt läckage på en styrservo slang så det läggs väl till på vinterns alldeles för långa att göra lista :roll:
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Jag köpte mig ett par böcker så nu ska det finnas bättre möjligheter att få bilen bättre.
IMG_20220310_212841770.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: thols gta

Inlägg av thol »

Det var länge sedan jag skrev här ser jag men nu under vintern har jag börjat slåss med vingen igen och den vill verkligen inte!

Hittills har jag filat upp längden på dom försänkningar som är för vingens infästning mot bakrutan. Sågat i ingen för att kunna bryta den till rätt form innan jag fixerade det hela med glasfiberspackel.
Jag såg även att bromsljuset under vingen inte passar och att skruvhålen för bromsljuset har fel CC och inte är centrerade på vingen :angry:
IMG_20230122_151452315.jpg
IMG_20230122_152804445.jpg
IMG_20230122_153018911.jpg
IMG_20230122_170014219.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar