Trans Am 84

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Då va det dags för en renoverings tråd.
Kan dra lite kort historia om bilen som jag köpte i somras, en TA från 84.
När jag åkte och kollade på bilen så var motorn urplockad pga. att den var sönderfrusen
Men den såg ganska frisk ut i övrigt. Det blev affär.
Letade motor och hittade en Cheva 305 som jag stoppade i. Efter justerande
osv. så blev det provkörning. Fungerade bra men när man bottnade gaspedalen
så ville förarsätet välta bak i baksätet, måste kollas. Började riva ut inredning
för kontroll och det var inte vackert.
:sad:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jägaren den ons 01 okt 2008, 21:55, redigerad totalt 2 gång.
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Att förarstolen välter bakåt betyder att motorn ger bra knuff :cool:

Oooh...jag älskar rostlagningstrådar, jag vet inte varför, men jag tycker det är så trevligt att se halvdöda bilar komma till liv igen!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Lycka till. ska följa det här...
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Inlägg av jägaren »

Tackar för stöd och uppmuntran.

Började öva på passagerarsidan i dag. Där va bara lite ytrost som slipades plåtrent
och grundades. I väntan på att grunden skulle torka så kollade jag på stolarna och
insåg att denna klädsel kunde man inte köra runt med. :throwup: Efter att strippat stolarna och
baksätena på 3 lager av olika klädsel (tyckte väl att det va mjuka stolar) så framträdde originalet. Nu skall man bara leta ny klädsel också men det skall väl lösa sig det med. :thumbup:
Jag fick lackat passagerarsidan innan jag slutade för dagen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jägaren den ons 01 okt 2008, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Inlägg av jägaren »

Jag fick plocka ut innertaket då det hängde ner i nacken på mig. Yippi vad det är kul med gamla bilar :sad2: .
Har en idé om att styva upp det med glasfiber och klä om det. Jag får återkomma i detta ärende då jag har lite rost att sätta tänderna i först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Inlägg av jägaren »

Då har jag börjat med min rostbekämpning på förarsidan.
Kapade bort balken och den del av golvet som var rost skadad.
Nu tillverkades plåtar som knackades till rätt form och svetsades på plats.
När golvet var helt igen knäckte jag till en plåt som skulle bli den nya balken. I balken svetsades bultar fast till stolsfästet och när allt var
fastsvetsat så borrades ventilations hål. Den bakre balken var också
illa skadad vid bultarna men där kunde jag kapa och lägga i plåt i befintlig
balk. Nu var det "bara" att slipa, slipa och slipa. När allt var plåtrent var
det dags för rostskydd och då kom ventilations hålen i balken till nytta
då man kunde behandla insidan av balken också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Inlägg av jägaren »

Då har jag kämpat på lite till med bilen. Jag fick målat klart förarsidan och lagt i mattan igen.
Nu har jag letat upp klädsel som har blivit monterad i bilen.
Det blir nog lite paus i renoveringen nu då den efterlängtade älgjakten har börjat, jag återkommer med nya bilder när jag börjar på igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Inlägg av northernv8ilk »

Nice! Börjar se riktigt bra ut! :grin:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Bra jobbat där! :cheers:

Det ser ut som din bil haft samma intresanta orginalfärg som min. Östersjöblå :puke:

Några andra större planer med bilen sedan? Kaross, fälgar, drivlina, chassi, osv?
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Inlägg av jägaren »

adde skrev: Några andra större planer med bilen sedan? Kaross, fälgar, drivlina, chassi, osv?
Det skall bli ny lack och renovering av motor (borra blocket) till att börja med.
När? Det får nog plånboken bestämma.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Jaha då har man jagat färdigt för denna säsongen och börjat pula med bilen.
Jag har befriat Adde från hans borrade 350 och skall försöka plocka ihop
den och sänka ner i motorrummet på Transan. Har raggat tag i några
gamla toppar (Saknades till 350) som skall renoveras, porta och polera insug o utblås. :ybanger:
Topparna har jag kört i ett elektrolys bad med häpnadsväckande resultat efter
bara 5 timmar. De lilla rost, färg och sotavlagringar som fanns kvar togs lätt bort
med en stålborste. :thumbup:
Topp5.JPG
Topp4.JPG
Topp3.JPG
Topp2.JPG
Topp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am 84

Inlägg av northernv8ilk »

Jisses, det blev ju nästan som nyskick!
Lycka till med den fortsatta renoveringen! (och glöm inte uppdatera med fler bilder under resans gång! :grin: )
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Trans Am 84

Inlägg av formula_calle »

Wow, inte illa! Är det "bara" rosten som försvinner med elektrolys?
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Formula_Calle skrev:Wow, inte illa! Är det "bara" rosten som försvinner med elektrolys?
Vad jag kan se på mina delar som jag har provat på så är det bara rosten som försvinner.
Har testat på några andra bitar med där jag har haft en uppmätt referens punkt innan jag lagt
den i plurret och det var samma mått 3tim senare.
Jag skall villigt erkänna att jag inte har hållt på så länge med detta men man måste ju prova.
Skickar med några bilder till (jag har lagt ca 30min med roterande stålborste på var topp i
poleringssyfte)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

Tja Johny! Snyggt jobbat!

Hur gick det med vevstakarna, fick du någon klarhet i hur du kan gå vidare?
Väntar med spänning på hur motorbygget ska gå, imponerande vilken "puts och studs" du fick på topparna!!
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

adde skrev: Hur gick det med vevstakarna, fick du någon klarhet i hur du kan gå vidare?
Jo då det löste sig och nu ligger kolvar och stakar på motorverkstaden för montering.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Ja ha då va det roliga slut. Jag lade på toppackningen på toppen och
det visade sig att rosten ätit i vattenkanalen så mycket att där va inte
mer än 1mm anläggningsyta för packningen. :angry: :banghead: Jaja det är bara till att
jaga nya toppar men jag har ju provat elektrolys med gott resultat i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am 84

Inlägg av northernv8ilk »

Kanske en dum tanke, men det går inte att fylla ut/reparera korrosionsskadan med typ kemisk metall eller liknande? Eller det kanske släpper med en gång man belastar toppen (vid montering)?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

NorthernV8ilk skrev:Kanske en dum tanke, men det går inte att fylla ut/reparera korrosionsskadan med typ kemisk metall eller liknande? Eller det kanske släpper med en gång man belastar toppen (vid montering)?
Frågan är väl om man vågar chansa? Blir ju som varmast just i toppen. Låter klokare att leta efter toppar i bättre skick tycker jag
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am 84

Inlägg av northernv8ilk »

Ja, det kanske är bäst så - inte helt kul att behöva plocka bort topparna igen direkt efter uppstart & provkörning! :oops:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Jag kan ju beskriva kort vad jag har i min elektrolys blandning om någon vill prova hemma.

1. Lös cirka 0,5 dl kaustiksoda per 7-8 liter vatten.
4. Anslut den negativa polen på batteriladdaren till det rostiga föremålet.
5. Anslut den positiva polen på batteriladdaren till offeranoden. (Se till att klämman inte ligger i lösningen då den blir offrad).
6. Helst ska offeranoden ligga runt omkring det föremål som ska avrostas. Se till att offeranoden inte är i kontakt med föremålet som ska avrostas.
7. Anslut batteriladdaren till ett jordat uttag. Kontrollera på laddarens instrument att det verkligen går en ström genom lösningen.
8. Låt den gas som bildas vid elektrolysen ventileras bort. Det bildas nämligen knallgas.
9. Vänta några timmar på att processen ska bli klar. Tiden beror på mängden rost och föremålets storlek.
10. Man kan med fördel plocka upp föremålet och offeranoden och rengöra med jämna mellanrum.
11. Skrubba föremålet med en diskborste och vatten för att få bort lösa rostflagor. Skölj med rent vatten.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Ja nu lever livet igen. :smile: Nu har jag hittat (nya) toppar som ser riktigt bra ut.
Jag håller mig till planen med 1: elektrolys bad 2:porta och polera 3: fräsa säten 4: kontroll och byta ev. dåliga ventiler 5: slipa in ventiler 6: lacka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Samtidigt som letandet efter toppar tagit en del tid så har jag börjat montera ihop de motor-delar som jag har.
Kolvar och stakar har varit hos min motorverkstad för montering och blocket är grundligt tvättat och blåst
för att avlägsna allt metallspån sedan borrning. Nya lager och packningar och kamdrivning har monterats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am 84

Inlägg av northernv8ilk »

Trevligt att se att arbetet går framåt - det ser ut att kunna bli riktigt bra!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

Härligt Johny, går allt enligt planerna?
Ser iaf bra ut, hur gjorde du med veven?
Kom på att jag har kvar tråget, är det något annat du behöver?
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Tackar för uppmuntran!
adde skrev:Härligt Johny, går allt enligt planerna?
Ser iaf bra ut, hur gjorde du med veven?
Kom på att jag har kvar tråget, är det något annat du behöver?
Jag kan väl säga att det mesta har gått ganska smärtfritt, där har varit lite letande efter smådelar
men de har löst sig. Vad gällande veven så hade jag kvar den som satt i orginalmotorn och den
följde med till motorverkstaden för kontroll (ok ingen slipning).
Hittade även tråget från orginalmotorn i min hög med delar så det är löst det med.
Senast redigerad av jägaren den lör 04 apr 2009, 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

NorthernV8ilk skrev:Kanske en dum tanke, men det går inte att fylla ut/reparera korrosionsskadan med typ kemisk metall eller liknande? Eller det kanske släpper med en gång man belastar toppen (vid montering)?
Jag provade att fylla igen kanalen med mässing och och borra upp kylkanalerna igen. Det såg kanon ut men jag vågar inte
prova då jag är rädd för vad som händer då metallerna inte expanderar lika mycket vid upphettning.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am 84

Inlägg av northernv8ilk »

Sant; det är kanske inte optimalt om mässings-"pluggen" släpper pga olika utvidgning och täpper till kylkanalen... :eek:

Är nog bäst att göra som du var inne på tidigare - nya toppar istället.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Tiden den tiden var tar den vägen "suck". Jag har åtminstone börjat med topparna.
Jag har kört dem i elektrolys och börjat porta dem men det tar ju en jä--a tid och
så vill man ju få det bra med. Portningen har jag gjort med rot. fil med en längd
på 120mm och det är precis så det räcker i insugen men det går. Jag har inte hittat något
polerstift som håller den längden utan har kört avgaskanalerna med ett kortare stift och
det fungerar men jag kan inte använda det till insugen då jag inte når.

Någon som har förslag vart jag hittar längre polerstift?

Jag lägger med några bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

Ta en 6 mm stång och kapa den i den längden du önskar ,, såga sedan ett snitt i den och sen träder du (snurrar på ) smärgelduk , sätter det i maskinen och polerar upp en glansigt blank yta
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skriv svar