Trans Am 84

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

2 loud skrev:Ta en 6 mm stång och kapa den i den längden du önskar ,, såga sedan ett snitt i den och sen träder du (snurrar på ) smärgelduk , sätter det i maskinen och polerar upp en glansigt blank yta
Tackar för tipset Åke, ibland står hjärnan stilla det var ju en kanon grej som jag borde kommit på själv. :oops:
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Ja då har man jobbat lite igen men det går långsamt då tiden rinner iväg med de jobbet som man tjänar pengar på.
Topparna portade, polerade, frästa ventilsäten, inslipade ventiler och monterade på blocket. Jag har även plockat på
lite andra pinaler så som kam, lyftare osv. Oljetråget är blästrat och målat (gravrost på sina ställen ger upphov till porig
lackering) men det duger för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

läckert! kul att du gör lite framsteg med motorn!
du har pm :grin:
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Ja då har man bara 4 dagar kvar på semestern och inte en skruv på bilen jag har rört :sad:
Men verkstadsbygge har de blivit och det är ju kul att inte ha för långt dit när man skall skruva, ca 15m över en gårdsplan
jag kan undra om familjen får se mig sedan :lol:
Jag har ju inga bilder på bilen att uppdatera med så det får bli verkstadsbygget i stället.
2009_06060018.JPG
2009_06060019.JPG
2009_06060020.JPG
2009_06060021.JPG
2009_06060022.JPG
2009_06280003.JPG
2009_06280004.JPG
2009_06280005.JPG
2009_07170009.JPG
2009_07170010.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Lite fler bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

Tja Johny!
Ser ju ut att bli riktigt fränt!
Ska du ha skiljetank å uppvärmning (elradiatorer antar jag) också eller var lägger du ribban. Kommer iaf bli klart trevligt att meka där!
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

adde skrev:Tja Johny!
Ser ju ut att bli riktigt fränt!
Ska du ha skiljetank å uppvärmning (elradiatorer antar jag) också eller var lägger du ribban. Kommer iaf bli klart trevligt att meka där!
Japp det blir elradiatorer sen får jag se vad det slutar. Jag kan ju inte hålla på med detta när bilen inte är klar :blink:
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Ja nu kan man avsluta detta projektet nu skall bara bänk och verktygen in också :cool:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

Snyggt!
Snart lär man väl se flitens lampa lysa där inne.. Skoj för vissa som tycks slippa singelgrus och höstvindar :blink1:
Användarens profilbild
runn
Medlem
Medlem
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av runn »

adde skrev:Tja Johny!
Ser ju ut att bli riktigt fränt!
Ska du ha skiljetank å uppvärmning (elradiatorer antar jag) också eller var lägger du ribban. Kommer iaf bli klart trevligt att meka där!
Blir kanon.. uppvärmning är ju givetvis en IVTpump :wink:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Trans Am 84

Inlägg av adde »

Runn skrev:
adde skrev:Tja Johny!
Ser ju ut att bli riktigt fränt!
Ska du ha skiljetank å uppvärmning (elradiatorer antar jag) också eller var lägger du ribban. Kommer iaf bli klart trevligt att meka där!
Blir kanon.. uppvärmning är ju givetvis en IVTpump :wink:
ja det blir ju förstås lite effektivare så :wink:
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och plockat ur motor och låda.
planen nu är att renovera lådan och plocka ihop bilen.

Liten fundering: TH700R4 har tydligen en brytning i tillverkningen
någonstans vid 1985 eller 1987 tror jag. Hur ser jag om det har blivit bytt låda
till en nyare i min 84? Jag tror det är originalet som sitter i men jag
vet inte.
Finns det någon datumstämpel eller gjutnummer som man kan identifiera den på?
Vad skiljer på de båda modellerna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

yiihaaaa !!! vad som skiljer gms 700 lådor tror jag faktiskt inte att vi har nog med utrymme på servern för att beskriva :grin: om jag inte är helt ute och snurrar har den äldre färre splinsen på axeln och det är så du identifierar den ,, skulle du begära att få alla uppdateringar på THR00r4 fram till 4L60 skulle det levereras PALLAR utanför din dörr

väl HUSET ( för man vet aldrig vad som kan ha ändrats inuti av förgående ägare ) är lättidentifierat iallfall står du BAKOM lådan så ska du på HÖGER sida ovanför tråget i bakkant ha ett siffer/bokstavskod inslagen ,, skriv av den och posta här
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
gtx
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 17 apr 2010, 19:09
Namn: Gabriel Trosell
Ort: Bollnäs

Re: Trans Am 84

Inlägg av gtx »

Älskar din bil, varför köpte jag inte en sådan :eek:
Är bara allmänt Knight-rider skadad som gör den så underbar att se på ;)

skön inredning blev det också!

haha, hur mycket tid har du egentligen det var liksom "hum, slänger ihop en verkstad jag kan skruva min bil i", några dagar senare, tada, lyxverkstad!

Helt underbart resultat.. Drog du in både vatten och avlopp där ? kollade inte så noga va du skrev där..

Förstår inte hur alla kan vara så hemma på att bygga motorer från SCRATCH, liksom visst har jag en grund-idé om hur det funkar, men ner i domdär molekylerna?!
Iof har jag ju Haynes bok som beskriver med lågupplösta svartvita bilder från 90talet på engelska, är det den ni går efter ? för även med den skulle ja nog gå bet.. men som allt jag gjort hittills, Learn while doing :)
-----------------------------------
learning while doing
Alea iacta est
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

2 loud skrev: är lättidentifierat iallfall står du BAKOM lådan så ska du på HÖGER sida ovanför tråget i bakkant ha ett siffer/bokstavskod inslagen ,, skriv av den och posta här
Här kommer koden. Jag räknade splinsen på axeln och kom till 27st, borde vara en tidig låda om jag läst på rätt.
Tackar för hjälpen.

Hittade denna länken, kan ju vara bra att kolla på just för info om lådan.
http://www.novak-adapt.com/knowledge/th700r4.htm
2010_0421Kamera0003.JPG
gtx skrev: Drog du in både vatten och avlopp där ? kollade inte så noga va du skrev där..

Förstår inte hur alla kan vara så hemma på att bygga motorer från SCRATCH, liksom visst har jag en grund-idé om hur det funkar, men ner i domdär molekylerna?!
Iof har jag ju Haynes bok som beskriver med lågupplösta svartvita bilder från 90talet på engelska, är det den ni går efter ? för även med den skulle ja nog gå bet.. men som allt jag gjort hittills, Learn while doing :)
Kul att du gillar bilen. Jag drog inte ut vatten och avlopp och nu så ångrar jag mig djupt, vad va det du skrev (Learn while doing) och det är väl lite åt det hållet.
Vad gällande motorer så jobbar jag dagligen med det och sedan är det ju bara att läsa på vad som gäller för just den motorn man jobbar med.


Om jag inte kommer ihåg fel så skall denna gröten vara klar röd och inte lukta som brända bromsband :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

usch den såg inge kul ut den oljan !! hade du någon metall i den oxå ? och jepp tidig är ordet 1982 e din låda /hus
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

2 loud skrev:usch den såg inge kul ut den oljan !! hade du någon metall i den oxå ? och jepp tidig är ordet 1982 e din låda /hus
Nä de va inget spån i oljan men jag står knappt ut med lukten av bränd lamell i garaget.
Jag skall uppdatera med info och bilder under rivningen av lådan, vem vet kanske finns det en å annan spåna där :razz: .
82 skrev du, är det de två sista siffrorna (förutom B) som är datum?

Hittade detta. Är det rätt grejor för min låda?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/700R4-Tr ... 45f2161891
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

sista siffran ger årtalet
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Då va lådan demonterad och lite delar har jag hittat som e skadade men inte
mycket. Ett kopplingspaket är total bränt (Low/Rev. Clutch (84)) och trumman
(Rev./input Drum(5)) är ganska sliten och tätningen mellan (input housing to
output shaft(37)) va kass den med annars är grejorna helt ok.
Numren är från sprängskissen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Jag har ju tagit bilder också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Nu kommer problemet, vad skall jag köpa för delar? "Rebuilt kit" och kanske "shift improver kit" Vad mer skall
man kostapå en sådan gamal låda?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

nr 5 ska ovilkorligen bytas till en ny och då till en förstärkt som heter "the beast" ,, nya spragar , nya lager , nya kraftigare band och lameller ,, nya packningar och corvetteservo ,, kosta även på dig ett djupare tråg med med volym och kylning ,, billig försäkring att få lådan att hålla bättre

hmmm High Performance Kits finns inte framtaget till din årsmodell på bulkpart så du får plocka lösa delar men där ser du vad dom stoppar i ,,

the beast
http://www.bulkpart.com/Merchant2/merch ... ct_Count=0

och passa på och beställ med en service manual oxå ,, dom har ALLT du behöver
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

2 loud skrev:nr 5 ska ovilkorligen bytas till en ny och då till en förstärkt som heter "the beast" ,,
"The Beast" är väl en förstärkt ersättning till nr: 71 och inte nr: 5 men det spelar väl mindre roll då jag beställde både
"the beast" och en uppdaterad modell till nr:5 med en ny kolv som har "check ball" i kolven och inte i trumman. :cool:
Det blir nog till att kompletera min beställning senare men jag börjar med detta så länge. De delar jag vill ha utöver detta
kan monteras i efterhand.

Vad tror ni om en renovering/uppdatering med dessa delarna?

1 K65927A 2004R 700R4 700 4L60 4L60E 10 VANE ROTOR KIT HIGH-QUALITY NEW $37.00 $37.00
1 77991 2004R 700R4 700 4L60 4L60E 4L65E FRONT SEAL RETAINER $4.50 $4.50
1 K77929U 2004R 700R4 700 4L60E 4L65E NEW LOCK-UP SOLENOID KIT $19.99 $19.99
1 35727B 350 350C 1969-86 700R4 700 1982-86 LO REVERSE SPRAG NEW $18.50 $18.50
1 77872HD 700 700R4 4L60 DETENT WIRE TV LINK UPDATED HD SONNAX $5.99 $5.99
1 77-7R4-640-R 700R4 4L60E 4L65E 4 PINION REAR PLANET REBUILT 82-ON $37.50 $37.50
1 MRK77P 700R4 700 1982-84 PREMIUM SUPER MASTER KIT WITH CARBON BAND $99.99 $99.99
1 77-7R4-635B-HP 700R4 700 4L60E 4L65E DRIVE SHELL THE BEAST ALL YEARS $51.50 $51.50
1 K77908JR TRANSGO 700R4 700 4L60 Jr. SHIFT KIT $29.99 $29.99
1 77-7R4-555A-U 700R4 700 4L60E 4L65E LATE REVERSE INPUT APPLY PISTON $20.00 $20.00
1 77-4L6-550-HP 700R4 700 4L60E 4L65E REVERSE INPUT DRUM NEW ALL YEARS $59.99 $59.99
1 TM700R4 ATSG TECH MANUAL 700R4 1982 THRU 1986 GMC CHEVY $26.99 $26.99
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

ligger det med någon separatorplate i master kitet annars ska du ta med den oxå .,., och how about a converter ?

har det gått skit in i din converter och du tänkt återtanvända den så kommer den rasa din nyrenoverade låda
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

2 loud skrev:ligger det med någon separatorplate i master kitet annars ska du ta med den oxå .,., och how about a converter ?

har det gått skit in i din converter och du tänkt återtanvända den så kommer den rasa din nyrenoverade låda
Har planerat att köpa en converter också.
Jag har inte tänkt mig något extrembygge här men det skall ju hålla för lite lekande ändå.
Har du något bra tips på converter som inte är svindyr för det är de ända jag hittat?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

converters är svårt ,, men vad är svindyrt ? converter i sverige kan lätt hamna på 10 K , sen har man hört massa "konstiga" historier om amerikanska converters ,, men jag är skeptisk ,, allt dom gör kan inte vara fel .. jag har för mig man brukar använda en standardturbin till en cheva blazer S-10 och den brukar stalla runt 1700-1900 rpm om jag inte minns fel hittar du ingen vettig på bulkpart kan du kolla via ebay ,, det är alltså en standardturbin jag åsyftar ,, dom brukar vara billigare än dom där "specialerna"
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hardly
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av hardly »

Billighets convertrarna i summit katalogen är väl inte skit och håller väl en hel del med MEN dom är ju inte gjorda efter din bil och dess förutsättningar och vad jag förstått så få man räkna med en del slir (blir aldrig 1:1?) men ska du inte köra på strippen så.....
Som vanligt är det väl så att man får vad man betalar för.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Då har det kommit lita saker från det stora landet. :razz: Nu skall man ju bara ha tid att montera
det hela innan jag glömmer hur det satt ihop. :oops: Ja ja det skall väl gå, jag köpte ju en manual också.
2010_0601Kamera0001.JPG
Jag har lite huvudbry över denna lilla grej som trillade ur pumphuset och jag kan inte se i manualen var den har suttit.

Någon som rivit i 700r4 som vet var den skall sitta?
2010_0601Kamera0002.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am 84

Inlägg av 2 loud »

bättre bilder ur flera vinklar ,, ser mest jut som en sönderslipad nit ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Trans Am 84

Inlägg av jägaren »

Lite fler bilder på "niten"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar