Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Inlägg av carlo »

Min första projekttråd, yeah! :roll:

Som vissa vet så har jag hittills bara haft problem med min bil, tills nyligen. Bilen som är en T/A GTA -88 inköptes från en bilhandlare (Nybergs Bil i Köping) den 19:e Januari i år. Det visade sig att två TACS-medlemmar tidigare ägt just denna bil. Problemen: 15 minuter efter avfärd från bilhandlaren tändes SES lampan. Kod 13 = byte av syresensor. I samband med detta så bytte jag motorolja och filter. När jag fick i rätt oljemängd så rann oljan ut pga avsaknad av stora delar av oljetrågspackning. Det var mao väldigt lite olja i motorn när jag köpte den eftersom det inte rann ut någon olja innan... (Obs, denna anekdot är förkortat och anakronistisk, separata detaljerade trådar finns). Efter byte av oljetrågspackning så fortsatte oljan att rinna ut från vevaxeltätningarna!! Då kördes bilen tillbaka till bilhandlaren som åtgärdade detta, givetvis gratis. Ska även tillägga att jag dessutom fick 4000:- som kompensation för utfört arbete och material. All heder åt bilhandlarn. Bilen gick dock illa vilket den började göra strax innan vevaxeltäntningsbytet...Det visade sig att syresensorn återigen var paj men nu efter att den är bytt så funkar bilen bra. Jag har fräschat upp motorrummet lite, polerat diverse aluminium, bytt alla vakuumslangar, tändkablar, stift, hela fördelaren, diverse givare, ventilkåpor m.m.m.m. listan kan göras lång.
Före (lite var redan gjort här)
Bild
Efter
Bild
Ja just det, fördelaren fick jag byta pga att det var en MSD fördelare som var till äldre motorer som saknar EST...gissa om detta gav en felkod? :eek: Nu pågår mappning men eftersom min bränsletrycksregulator gett upp så avstannar detta tills ny anländer från USA så då plockade jag fram mina 1.6 rullvippor som jag tog hem i mars. Så glad i hågen gick jag ut i garaget idag för att konvertera. Nu följer det en del frågor som kanske bättre hör hemma i tekniktrådarna men nu blir det som det blir, så svara gärna om ni vet. Jag blev rådd att inte köpa self aligning rockers så då blev det inte så. Men då skulle man även använda sig av Guide plates för att styra in stötstängerna rätt. Detta inhandaldes också och även nya härdade "one piece" stötstänger.
Bild
Men natruligtvis beställde jag fel stötstänger pga att jag inte visste att det var rullkam i denna motor så de blev givetvis för långa (tillsalu, någon?! :grin: ). Med guide plates på plats så blev det spänningar så att ena vippan inte la sig centrerat över ventlien.

Bild

Så till frågorna till experterna här på forumet:
Kan jag använda mina standard stötstänger med kulskallar?
Måste jag ha Guide plates trots att mina rullvippor inte är av självjusterande typ?

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av carlo den ons 25 jun 2008, 22:58, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Inlägg av carlo »

Nu är 1.6 RR installerat. Det är dock svårt att säga vilken skillnad detta gjort pga att mappning pågår just nu och jag har inte lyckats få till det riktigt än. Alltså jag vill gärna säga att bottenvridet är kraftigt förbättrat men jag vet inte....
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Hur går det här? fått någon snurr på spisen?
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

carlo utan S är i hemmatrakterna nu (spagettiriket) så just nu e det lungt men den går hyffsat
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Inlägg av carlo »

Ja just det.. Italien heter det annars... Har DYR tillgång till internet just för tillfället....Men som Åke skriver så går den OK...Inte bra än men det kommer... Jag ska jag ska ta bort en potentiell felkälla (e85) när jag kommer hem och mappa med bensin i tanken. När detta sen är ok går jag över till e85 igen. Jag har nyligen fått dit nya bränsletrycksregulatorn och inte hunnit mappa så mycket pga semester..Men jag är hemma om ca 2 veckor och då tar det fart igen.
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Inlägg av carlo »

Nu är jag hemma. Skönt med lite regn! Så nu är det full fart som gäller med min bil. Ska sätta på nya däck innan jag fortsätter med mappningen. Förhoppningsvis till nästa helg till träffen på Barkarby så ska bilen gå bra.
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

och hur har dett gått här då? :roll:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Inlägg av carlo »

Det är mycket annat som kommit emellan... Jag ska besiktiga bilen om en månad och sen blir det inte så mycket mer gjort förrän nästa år. Men sammanfattningsvis så går bilen helt OK med den mappning jag gjort men den är inte (KAN, FÅR INTE vara) optimal.
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Re: Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Inlägg av carlo »

En kort uppdatering efter ett enormt långt uppehåll. För ca 2 veckor sen (efter garagering sen oktober) dog bilen plötsligt och vägrade gå. Den startade och gick i 2 sekunder. Felet var Maf:en som gett upp. Fick liv i den igen men bytte till en ny, orginal. Det som satt i har jag ingen aning om vad det var med det var inte en Bosch. Skillnaden i gången på motorn är som dag och natt. Jag har hela tiden haft problem med mina mappningar/loggninar sen jag började med detta för snart ett år sedan. Jag kunde få till en bra mappning som jag brände ner på chipet. 10 minuter senare så gick bilen piss! Förmodligen har det hängt ihop med en kass MAF. Så nu tar allt fart igen. Inhandlat Lustgas-kit som jag nämnt i andra trådar.Bild
Detta kommer inte att installeras förrän jag har fått till en bra grundmappning med den nya MAF:en. Ny inredning (fram- och baksäten) är beställt också.
Mina lustgaserfarenheter kommer att redogöras här...
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Re: Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Inlägg av carlo »

Kort mellanspel eftersom vädret är skit och det inte går att mappa...
Polerade (svarvade) bort den fula krackelerade klarlacken från fälgarna och blankpolerade dessa..Bilderna gör inte resultatet rättvisa. Ny vinge är också inhandlad och den gammla feta, tunga spoliern är bortagen.
polering.JPG
spegel.JPG
nyhäck.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Inlägg av adde »

Carlo! Jag fick ingen klarhet i om inredningen redan fanns hos dig ? När tror du den hamnar på plats sedan?
Användarens profilbild
carlo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 19:09
Namn: Carlo Talamo
Ort: Järfälla

Re: Min T/A GTA -88 (aka Transan)

Inlägg av carlo »

Inredningen har jag hemma. Såfort solen skiner och det inte blåser orkan så ska jag börja med att byta ut sätena. Om det inte skär sig för mycket så kommer jag att behålla den gammla inredningen och så kommer en komplett (minus innertak) grå inredning att bli över tillsammans med orginalstolarna.
Skriv svar