Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Haft lite mycket att göra så jag har inte hunnit att ladda upp de nya bilderna...

Här kommer 2 bilder på den nydragna bränsle ledningen från förgasaren och ner på motorn.

Bild

Här är en bild på det nya bränsle röret nedanför och den borttagna gamla bränsle pumpen.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej igen!

Och nu åter till bromsarna som jag haft installerade ett par veckor nu tror jag....

Det var lite kämpigt denna dagen så hade jag inte fått ihopp allt hade det varit bussen till jobbet dagen efter typ... (kommer inte ihåg om jag gjorde detta på en lördag eller söndag)

Här har den gamla huvud cylindern åkt ur....

Bild

Här är en bild på den gamla broms systemet sett från en sida.

Bild

Nya spindeln och rotorn på plats. (glömde fota när den gamla var urtagen)

Bild

Här är bromsoks fästet draget med 170Nm och Oket installerat

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Och nu till fortsättningen på föregående inlägg....

SOm sagt man blir lite motiverad att få klart bilen om man behöver den dagen efter... tror jag blev klar efter allt strul vid ca 22.00 och då hade man inte fått i sig någon lunch eller middag...

Ja man lär så länge man lever.... här kommer en bild på ett st trasig ny huvud cylinder... (nu och ny begagnad ny i alla fall)
Lärdom..... Stark avfettning för att få bort de avlagringar som skett under årets lopp är inte bra för packningarna....

Ett försök att återmontera en svullen packning....

Bild

Fick återmontera den gamla bromscylindern för att kunna använda bilen. (Efter en del eftersökningar finns det en renoverings satts att köpa för 1000kr.... en helt ny i sverige kostar 4500kr en helt ny från USA för 1000kr ink frakt...... ja dessa mellan händer skall ju ha sin del...)

Bild

Den gamla spindeln och bromsarna lagras ifall SBP blir sura...

Bild

Och till sist.... slut resultatet med 17" fälgar på och med ca 10mm eller mindre till godo mellan OKet ok fälgen hehehehe :D

Bild


Efter ett par veckor nu så kan jag säga att en ny större broms cylinder behövs då man får trycka hårdare men bortsätt från det så känner man att man fått mycket bättre bromsar utan tvekan..... så under vinter blir det byte av bakbromsarna och installation av en ny huvud cylinder...

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Jahopp!! Då var bilen avställd för i år.....

Tar en liten pause från garaget nu sen blir det att sätta igång igen inför våren hehehe :D (Pause = max ett par veckor typ)

//Sven
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Inlägg av aasmilyy »

hur går de med växelådan??
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Den ligger brevid bilen idag, den kom hem för ca 3-4 veckor sedan men jag saknade lite delar till TV kabel fästet samt att ville inte riskera att bli stående så det fick bli ett vinter projekt.

//Sven
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Inlägg av aasmilyy »

vad är det gjort med den, och var har du köpt den? vad får man ge för en tålig sådan??
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

aasmilyy skrev:vad är det gjort med den, och var har du köpt den? vad får man ge för en tålig sådan??
Hej!

Min köpte jag från http://www.ptsnctb.com/ Bruce skall vara en av de bästa.

Eftersom det inte fanns några lådor i Sverige att få tag på och en begangnad var dyr att transportera valde jag att köpa en färdig lådan från Bruce. (Tog även referenser från en Norsk kille som köpt en låda av honom och efter flera år är han fortfarande helt nöjd)

Det finns en automat låde firma i Sverige som har 2st 200r4 lådor på lagret men de skulle ha typ 12000 för att renovera upp den till standard dvs en icke hållbar låda bakom en Pontiac motor för att sedan hämta de delar du köpt och installera dessa till en tim peng.

Du har även Bowler och TCI som säljer dessa lådor. (Bägge har jag hört gott om)

http://bowlertransmissions.com/
http://www.tciauto.com/

Innan du köper av NÅGON av dessa om det skulle bli aktuellt så är det starkt rekommenderat att du pratar med dem om vad du vill ha och vad du skall ha lådan till så du får rätt från början.

//Sven
Senast redigerad av formula400 den fre 03 okt 2008, 05:44, redigerad totalt 2 gång.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skickade in lite bilder...

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...

I vilket fall som helst, nu har jag ställt av bilen pallat upp den och påbörjat koll av framvagn/installation av ny växellåda...

Här kommer en bild på motorrummet med avsaknaden av en viktig sak... hehe

Bild

Här en bild på motorn på sin lilla vilo plats...

Bild

Tänkte jag skulle försöka sälja motorn och se vad jag får... lite sugen på att "börja om på nytt typ" Motorn säljes i så fall komplett med en Holley 650 spread bore eller en Holley 4150 700DP. Motorn helt genom gången i flera ettaper... (orkar inte räkna på alla pengar man fått punga ut..)

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av formula400 den ons 29 okt 2008, 17:29, redigerad totalt 3 gång.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Och nu till nästa projekt.... den som är säkrad i alla fall......

Växellådan kom till mig runt början på September så jag valde att inte tok mecka med växellådan då det saknadess en del viktiga saker för TV kabeln utan jag lade lite fokus på vinterbilen där jag till min shock hittade lite rost... bah!

Men men åter till ämnet...

2004r lådan skall vara duktigt preppad och klara en hel del kraft utan problem....

Här kommer en bild på sakerna innan de monteras i min växellåda...

Bild

Bilderna är tagna av Bruce som fixade lådan för mig i USA... Jag gick så långt som att ringa på referenser i Norge...

Bild

Innan jag vågade beställa och betala för lådan...

Bild

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Fortsättning på föregående bild serie!

nu skall delarna bara monteras i skalet.......

Bild

Bild

Nu börjar det likna en färdig låda.....

Bild

Och till sist är växellådan i mitt garage och väntar på att slängas upp i chassit... skall dock innan byta ut bussningarna mellan fram ramen och chassit...

Bild

Convertern är satt till 2400 för tillfället men ändrar jag motorn något kommer jag nog att lämna in convertern så att stall speeden ligger på 2000 istället.... Framtiden får förtälja vad som händer.....

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Inlägg av aasmilyy »

fan va nice. hur mycke skall lådan palla? ja skulle med vilja ha en växel mer !
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

aasmilyy skrev:fan va nice. hur mycke skall lådan palla? ja skulle med vilja ha en växel mer !
Hej!

Den skall tåla kraften att få bilen på 9or på stripen om det skulle behövas om jag fattar det rätt... (men sen är det kört)

"Brian Rock Brian Rock………. Santa Maria, CA

1965 GTO w/427” Pontiac, 11.5:1 JE pistons, Comp street roller, Kauffman Heads, Victor intake and 1088 Dominator carb.

200-4R trans full of PTS billet internals and a tight ATI 8” converter. Trans has been in the car since 1992.

The GTO has run a best motor only pass of 10.59 @ 124.5 @ 3850 lbs., pump gas, drag radials, with a 1.44 60’ time.

Winner of the 2006 Hot Rod “Drag Week” small block naturally aspirated class.
Thanks buddy!"

//Sven
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

kul att någon har ork och tid att vara i garaget. Tid verkar du ha gott om! Eller så förstår du att prioritera rätt. :oops:


Jag har ev. en Pontiac 400-motor över snart. Alutoppar, insprutning och torrsump... Något som är intressant? :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:kul att någon har ork och tid att vara i garaget. Tid verkar du ha gott om! Eller så förstår du att prioritera rätt. :oops:


Jag har ev. en Pontiac 400-motor över snart. Alutoppar, insprutning och torrsump... Något som är intressant? :angle:
Hej Anders!

Tid och tid.... är man singel så visst har man tid....

Men visst har man tappat sugen ibland... (en gång fick bilen stå orörd i nästan 2 år)

Men nu har jag en inspiration.... Lyssnar på det inspelade mullret från bilen och kollar på trimmade Pontiac motorer på Youtube..... *shhhhhh sprid inte denna underbara källa till inspiration....* ;)

Sen är man lite försiktig med att INTE vara för mycket i garaget heller... annars blir det lätt att man "spyr" på bara tanken av att åka till garaget. (det skall vara roligt!)

Kom ihåg att Rom inte byggdes på 1 dag och det lär bilen inte heller bli...

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Så då har man dragit ur lådan också...

Passade på att tvätta av motorn ordentligt.

tog en liten bild på hur topparna ser ut... dessa var förut press in studs..... numera är det "grova" grejer som håller ihop sakerna hihihi

Här kommer ett riktigt tomt motorrum!

Bild

En bild på en ren motor! Förar sidan

Bild

Passagerar sidan.

Bild

Till sista vad som finns under skalet på ventilkåpan.

Bild


Det som står närmast på tur är en städning av arbets bordet och avmonteringen av förar dörren... kommer att få hem ett dörr skin till denna dörr så det står på tur just nu... Givetvis kommer det att tas en MASSA foton....

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Så då har man påbörjat dörr renoveringen....

Hmmm kanske skall lugna mig med att starta olika projekt nu....

1. Växellådan
2. Byte av dörr skin
3. Färdigställa skivbromsarna back ink hand broms funktion
4. Chassi bussningarna
5. Lagning av varvräknaren
6. Byte av vatten pump/Kam kjedje kåpa så jag kan få ordning på Servo pumpen och Generatorn
7. Lysdiod lampor runt hela bilen INK special relä för blinkers
8. osv osv osv....

Men åter till dörren.....

Här kommer första bilden på dörren med sido spegeln borttagen... (BTW någon som vet hur man får ur glasset på sido spegeln?)

Bild

Här en bild på dörren när den mer eller mindre är helt ren... (Elhissen är urtagen dock togs bilden innan detta skedde)

Bild

Och nu ligger den på arbetsbordet... Hittade 2 källor till skramel och dessa skall fixas så dörren får en solid Mercha känsla.... även gånggärnen skall renoveras.... (Har ett renoverings kit hemma sedan länge)

Bild

På återseende!

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Här vilar man inte... hehehe

Nu är det ingen återvändo..... Jag kommer att få det nya dörrskinet imorgon eller på Torsdag och jag väntar med iver för att se vilken passform den kommer att ha.

Dock är jag långt ifrån att sätta på den nya dörr skinet, jag måste laga den nedre plåten då den är ganska tunn på vissa ställen så det blir att fabrisera ny kant och svetsa på.

Har tagit runt 15 olika mått så när väl det blir dags att montera det nya skinet så skall den hamla perfekt.

Här kommer en bild på första splitten...

Bild

Här är dörren nästan helt splittad.

Bild

Och till sist dörr skinet helt borttagen.

Bild

Ha det gott!

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Nu var det länge sedan jag updaterade denna tråd. (tolknings fråga)

Att fixa dörr stomen tarlite längre tid än väntat men å andra sidangör man nog mer än den normala hade gjort.

Kan också nämna att mitt nya dörrskin komfrån USA idag men den hade blivit duktig skadad i leveransen så jobbar nu med att försöka få den ersatt....

Här kommern en bild på skadan i själva stomen. (Hörnet nedanför handtaget)
corner damage.JPG
Bild på skadan borttagen från stommen.
corner damage removed.JPG
Här kommer ersättningen som passas in innan man börjar svetsa. (tog en timmer eller två att knacka till böjen men det blev fint.
Corner new section fitting.JPG
Och till sista när det är svetsat... (Fick låna polarens Kemppi... f*n vad bra den svetsade...)
Corner new welded.JPG
Återkommer med mer bilder när jag tar nya..

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av anders_1g »

Mmm, jag blir faktiskt sugen på plåtjobb när jag ser detta.
Snyggt jobbat!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:Mmm, jag blir faktiskt sugen på plåtjobb när jag ser detta.
Snyggt jobbat!

Anders: hehehe gott kanske du får lusten tillbaks! ;)

En tråkig update...... (dvs INGA nya bilder)

Jag skäms lite... har tyvärr inte varit så aktiv de senaste dagarna då den skadade dörr skinet blev lite trist...

Men nu blir det andra bullar... Har ringt till leverantören och de skickar ett nytt dörr skin till mig samt att jag hittat felet OCH nya kol till EL-Hissarna.... hehehe de skall bli rena giljotinen när jag är klar...

Nya kol runt om kommer att gå på ca 275kr fraktat och klart det ställs mot nya motorer för ca 600kr st och då är inte frakten eller momsen pålagd från USA.

Nu kommer i och för sig inte kolen att vara 100% anpassade så det blir till att slipa till dem.... Orginal är det 6.3*6.3*längden och de närmaste de hade var 6*6*11 men ville inte chansa på att det skulle gå så det fick bli 8*10*20 tror jag de var men men när man är klar skall de vara 6.3*6.3*10-15.

Om inget oförutsett händer kommer det mera bilder under helgen.

Ha det gott!

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Så jaaa nu har man varit lite aktiv i garaget igen...

Men först lite bilder på den trasiga dörrsidan jag fick för några veckor sedan. (Har ringt upp försäljaren i USA och de skickar en ny till mig kostnadsfritt.... :D )

Första bilden är på främre kanten närmast gångjärnen.
New doorskin damage web.JPG
Bild på nederdelen av dörrskinet
New doorskin damage 2.JPG
Även kanten närmast handtaget fick sig en smäll....
New doorskin damage 3.JPG
Kombination med för dålig packnings material och en hantering som jag vet inte vad är npg den mest sannolika orsaken till dessa skador.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av formula400 den sön 14 dec 2008, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Och nu till vad som hänt under helgen.

Ja förutom att jag drog om dragkroks kontakten på vinterbilen dvs....

Helgen spenderades med att fabrisera den nedre läppen som i och för sig var "hel" men den såg bedrövlig ut minst sagt och på vissa ställen var det garanterat inte mycket kvar....

Började med att bocka plåten så att den fick en liknande böj som orginalet.
First part of the lower section 1.JPG
Här är en bild där jag "masserat" plåten såjag får till den som den är tänkt att se ut.
First lower section template done.JPG
Och nu till det vågade "kirurgiska" vinkelkaps skärningen......
First lower section cut out.JPG
När hela delen är klar blir det att montera dit det nya dörrskinet om den har hunnit komma till mig då dvs... (Njaeee har lite fyllnads svettsning kvar att göra på främre 2mm plåten men det bör inte skapa några problem...)

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Ja då var man i garaget idag också men nu har man kommit en bit på vägen.....

Jag kommer att få rikta plåten något efter svetsningen men det är nog väntat speciellt när man bränner på som man gjorde, kunde inte sluta när det gick så fint....

Här kommer första bilden på den nästade biten.
First lower section placed.jpg
Här kommer en bild på en komplett svetsad bit. (hade nog ganska mycket ström på men va gott det smälte metallen... )
First lower section welded.jpg
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av 2 loud »

Ser väl bra ut det där ... faktum är att om du höjer strömmen ytterligare lite till och punktar ,punktar,punktar (dvs helssvetsar i punktform) så får du minde slipjobb sen men KYL materialet fortlöpande ,,plåt är ett LEVANDE material så får du för mycket värme så slår det sig ..
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

2 loud skrev:Ser väl bra ut det där ... faktum är att om du höjer strömmen ytterligare lite till och punktar ,punktar,punktar (dvs helssvetsar i punktform) så får du minde slipjobb sen men KYL materialet fortlöpande ,,plåt är ett LEVANDE material så får du för mycket värme så slår det sig ..
Hej Åke!

Punktade hela vägen men lät nog aldrig metallen kyla sig sen kan jag säga att bilden ljuger en del så rikta kommer jag att får göra men ser detta som inga problem att får ordning på.

Tackar för tipsen.

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Först vill jag önska alla ett Gott Nytt År! Och en god fortsättning på det nya året.

Och nu fortsätter vi med dörr reparationen...

Kan nämna att detta projekt med dörren tagit mycket längre tid än vad jag räknat med men å andra sidan är jag känd för att vara en tids optimist... (Sen är man ganska ny på att bocka och knacka plåt vilket har bidragit till den ökade tids åtgången)

Som sades tidigare så var den första sektionen lite fel på dvs den var inte spikrak. (Den hade säkert gått igenom GMs specefikationer men tyvärr är mina krav lite högre.... suck......)

Här kommer en bild på en rak första sektion.
First section made straight.JPG
Andra biten har klippts till och masserats för att passas in, detta var klart den mest svåraste biten och det beror på ena ändan där den är bockad och böjd på flera ställen, tog mig säkert upp till 2-3 timmar att få till plåten som jag ville ha den.
Second section new piece made.JPG
Här kommer en bild å andra biten bortskuren
Second section cut away.JPG
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Fortsättning på ovan inlägg.

Här kommer en bild på passningen innan svetsning, för att passa in plåten 100% samt att undvika några större dragningar i plåten använde jag ett rakt stål stycke som ni ser enligt bilden.
Second section fitted prior to welding.JPG
Och här är det svetsat och klart, skall slipa ner alla svetsar men behöver skaffa en luft driven handslip först.
Second section welded in place.JPG
Jag har sparat alla gamla plåtar som jag skurit bort och ersatt tillsvidare då jag ännu inte har gjort dränerings hålen samt att det under gång kan vara roligt att se vad man gjort.
Three sections of the old pieces.JPG
Den sista biten eller med andra ord den främre nedre delen är kvar och den kommer att behöva bytas den med men denna plåten är på 2mm eller mer så jag behöver införskaffa denna typen av plåt först. (Hela stommen är av 1mm plåt med undantag av den främre delen där denne är minst 2mm tjock).

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av 2 loud »

du får slipa ner dom svetsarna i 2 omgångar .. grovslip med en "die grinder" alltså en liten tryckluftsdriven vinkelkap med 2,5 tums skiva .. det vanligaste felet många gör är att använda sig av slip/kapskivor för djupt .. dels så är dom oftast väldigt effektiva och dels så utvecklar dom massa värme , använder du en small kapskiva sliper du en hel del av värmeutvecklingen och du får ett verktyg som kan jämnföras med en skalpell i noggranhet .. när du tagit det grova så "finslipar" du med en vinklad högvarvig slip och i den sätter du små slip papper som ger dig en bra känsla .. viktigt att tänka på genomgående är att försöka att undvika att "HETTA" upp materialet så mycket du kan ,, upphettningen ger plåten/stålet helt andra egenskaper och det är DÄR det kommer rosta i förtid

nu lyckades jag inte hitta någon bild på ett runt slippapper med twist off men du fattar pricipen på bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej Åke!

Tackar för tipsen!

//Sven
Skriv svar